1 av 2
Bobby Haddad medverkade tidigare i TV4:s "Mammas pojkar".
2 av 2
Bobby Haddad medverkade tidigare i TV4:s "Mammas pojkar". - Foto: TV4

Taxiföretaget raggar kunder – med våldtäktsskräck

Ett taxiförmedlingsföretag gör reklam – genom att anspela på våldtäkt. – Annonsen är creepy eller hur? Jag sa också det. Jag ville inte trycka den men vi körde på den ändå, säger företagets marknadsansvarige Bobby Haddad.


Fler exempel

Sexistiska reklamer fortsätter dessvärre att produceras. Här är 2013 års värsta exempel.

NORRKÖPING. "Din dotter är fortfarande oskuld. Men om du skickar henne i en osäker taxi kan det gå fel..." Så lyder texten i en annons för företaget Taxijakt som publicerades i Norrköpings-Magazinet.

Något som upprört i sociala medier.




Från företagets sida håller man med om att det finns vissa tveksamheter kring annonsen men menar att budskapet om säkerhet är viktigt. 

Nyheter24 ringer upp bolaget och pratar med marknadsansvarige Bobby Haddad, tidigare dokusåpadeltagare

– Annonsen är creepy eller hur? Jag sa också det. Jag ville inte trycka den men vi körde på den ändå, säger han och fortsätter:

– Det vi vill förmedla är man känner sig säkrare med taxijakt än med alla skräckbilister. Det registreras vilken tid du åker med, i vilken bil och allt. 

Men ni förstår att annonsen är osmaklig? 

– Men alltså man tänker fel också om man tänker att den är osmaklig. Men tar man fel taxi, ja då kan det gå fel, man läser om skitmånga som blir våldtagna i taxis. 

Kommer ni lägga ut samma annons igen? 

– Ja, men det kommer vi troligtvis. Vi får ju genomslag och allt vi hör är inte negativt även om det är problematiskt om enbart en person upprörs.

Vilka signaler sänder det här om taxichaufförer?

– Inte så att andra taxichaufförer är våldtäktsmän men det finns risker med att folk hoppar inte in svart-taxibil. Det är för att det är fast pris och billigt eller hur? Du vet ingenting om föraren, och vad som händer med din dotter, pojkvän etcetra, säger Bobby Haddad. 

– Jag brinner för att man ska vara trygg, men formuleringen i annonsen ska jag ta upp med ledningen. 

Bengt Ingemarsson, vd på Norrköpingsmagasinet och ett dussintal andra tidningar, ser mycket allvarligt på situationen. Han menar att annonsen aldrig borde ha kommit med i tidningen. 

– Det är ju helt fel, den skulle aldrig ha publicerats, konstaterar han och fortsätter: 

– Det har brustit i regelverket och annonsen skulle aldrig ha kommit med. Jag kommer ta ett oerhört allvarligt samtal med den ansvarige personen. Det här kommer aldrig mer att ske. 


/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!