Ballerina: "Hur äter du din balle"

En god gammal bild på en Ballerinaförpackning har börjat snurra i de sociala medierna – till tillverkarnas förtret.


Ballerina

En ballerina är en typ av balettdansare, men också ett kex som tillverkats sedan 1963. 

Det är populärt, och enligt Göteborgskex sajt äter i genomsnitt sex personer ett Ballerinakex varje sekund.

SVERIGE. Sociala medier har förmågan att väcka saker till liv, metaforiskt talat. Gamla artiklar får ny spridning och ouppmärksamma twittrare upprörs inte sällan över innehåll i fem år gamla publiceringar. 

Balle(rina)

Kextillverkaren Göteborgskex är de senaste i raden som råkat ut för fenomenet. En cirka fem år gammal kampanj har återigen börjat cirkulera i sociala medier. Bilden föreställer ett paket Ballerina, där halva namnet av misstag råkats täckas över av en kampanj i vilken man kan vinna en cykel. 

Därav lyder texten: "Hur äter du din balle". 

"Beklagligt"

Bilden, som delats på bland annat Twitter, har uppnått tusentals reaktioner. En av de som twittrat ut bilden är Youtube-vloggaren Tora Sparkles

På Orkla Confectionery & Snacks Sverige, som Ballerina ingår i, beklagar man sig över att bilden sprids igen.

– Ja, den är väl från omkring 2008 eller 2009. Det är så klart beklagligt när en gammal kampanj sprids, men det är svårt att styra över, säger Erik Hallin, produktchef på Orkla, och förklarar hur misstaget skedde från början:

– Felet, som skedde då, var att någon i butiken satte upp lapparna på ett olyckligt sätt. 

"Kul att engagera"

Erik Hallin ser den återuppväckta spridningen som en av baksidorna med sociala medier.

– Det är väl ett av problemen med sociala medier, att gamla misstag kommer igen och att folk tror att det är aktuellt. Samtidigt är det även kul att vi engagerar på något sätt, säger han.

/
Kex
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!