Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Här täcks deras antisexism-reklam över – av en kvinna i bikini

- 21/10/2014, 13:16
1 av 4

Sveriges Kvinnolobby

En av affischerna som kommer från Sveriges Kvinnolobby.
2 av 4

En av affischerna som kommer från Sveriges Kvinnolobby.

Sveriges Kvinnolobby

De kunde ses i tunnelbanan i Stockholm.
3 av 4

De kunde ses i tunnelbanan i Stockholm.

Sveriges Kvinnolobby

Johanna Dahlin.
4 av 4

Johanna Dahlin.

Sveriges Kvinnolobby

Det dröjde inte länge innan Sveriges Kvinnolobbys antisexistiska reklamkampanj som ville ha bort halvnakna kvinnor från reklamer ersattes av en kvinna i bikini.

För två veckor sedan lanserades Sveriges Kvinnolobbys en ny reklamkampanj som fick stor uppmärksamhet. I Stockholms tunnelbana fick man i stället för avklädda kvinnor se organisationens reklam som uppmanade personer att under hashtagen #reklamera samla sexistisk reklam, som Sveriges Kvinnolobby tog på sig att anmäla. 

Men under måndagen möttes resenärer i tunnelbana av en kvinna i bikini på samma ställe det Kvinnolobbyns reklam tidigare satt. En person lyckades till och med fånga nyafficsheringen på bild.

– Det är väldigt talande att den här reklamen kommer upp direkt. Det är precis den typen av reklam vi velat uppmärksamma och problematisera med vår kampanj, säger Johanna Dahlin, organisationssekreterare på Sveriges Kvinnolobby, till Nyheter24.

Tyder det på ett misslyckande av er kampanj mot sexistisk reklam?

– Vi visste att den här typen av reklam skulle komma upp direkt efter att vi tagit ned vår. Vår kampanj syftade till att få till en lagändring och att öppna folks ögon för detta stora jämställdhetsproblem.

 

Hur blev resultatet av er kampanj?

– Jättebra, vi har fått otrolig respons både från privatpersoner och i media. Jättemånga har också skickat in bilder till oss som de tycker vi ska reklamera. Vi ska gå igenom allt det nu.

Är det inte problematiskt att #reklamera gör att sexistiska bilder sprids ännu mer?

– Det är en relevant diskussion. Vi har gjort bedömningen att det hashtagen kan bidra till väger tyngre än att bilderna sprids mer. Men man kan ju också maila oss och på så sätt "anmäla" bilderna.