Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Här tar eleverna strid mot diskriminering och hat: "Tankeställare"

- 22/10/2014, 10:22 -
I och med sociala medier följer mobbningen med en hem.
1 av 4

I och med sociala medier följer mobbningen med en hem.

You Tube

En av eleverna berättar om sin adhd i en av filmerna.
2 av 4

En av eleverna berättar om sin adhd i en av filmerna.

You Tube

Word.
3 av 4

Word.

You Tube

Ett av budskapen är att man ska våga vara sig själv.
4 av 4

Ett av budskapen är att man ska våga vara sig själv.

You Tube

Nätmobbning och diskriminering är vardag för många ungdomar. Nu har några gymnasieklasser gjort reklamfilmer för att uppmärksamma detta.

– En kille klädde sig i lite mer "tjejiga" kläder under en inspelning och först skrattade eleverna. Men sen började de tänka till. Det här är ju något som sker i verkligheten, säger läraren Susanne Elfström till Nyheter24.

Hon är lärare på Jensen Gymnasium i Linköping. Under hösten har några av hennes klasser gjort ett projekt tillsammans med Byrån mot diskriminering.

– Vi har bland annat lärt oss om näthat och diskriminering.

Sju olika filmer

Eleverna har gjort sju olika filmer där de fått förmedla olika budskap. Till exempel att man ska reagera när någon är utanför. I en film är det en kille som vill klä sig mer kvinnligt:


Vad tycker eleverna om projektet?

– De tycker det har varit roligt. De har dessutom fått sig en tankeställare. 

I en av filmerna är det en tjej från en av klasserna som berättar om hur det är att ha adhd. Vilket har varit en ögonöppnare för klassen. 


Klasserna har även pratat om nätmobbning – om hur de ska använda nätaktivism på ett positivt sätt i stället för att vara dem som skriver elaka kommentarer. 


Är det vanligt med nätmobbning?

– Det mesta förekommer på elevernas fritid, men vi jobbar med att motverka det. 

Tror du att de har påverkats av arbetet?

– Ja det hoppas man ju att de har. De har i alla fall fördjupat sig i ämnena och fått mer förståelse.