6 viktiga punkter – så undviker du utbrändhet

- 17/12/2014, 12:39 -
Är du rädd att drabbad av utmattningssyndrom?
1 av 3

Är du rädd att drabbad av utmattningssyndrom?

TT Bild

Är jobbet alldeles för stressigt?
2 av 3

Är jobbet alldeles för stressigt?

TT Bild

Känns det som att du bor på jobbet och aldrig träffar familj och vänner?
3 av 3

Känns det som att du bor på jobbet och aldrig träffar familj och vänner?

TT Bild

Äntligen lite ledigt! Och tid att bara vila upp sig. Tyvärr leder dock ledigheten ibland till raka motsatsen – när konsekvenserna av vardagens stress plötsligt ger sig till känna. Här är sex punkter som hjälper dig undvika att drabbas av utmattningssyndrom.

På bara två år har antalet kvinnor i Sverige som är sjukskrivna på grund av stress och utbrändhet ökat från tio procent 2012 till 15 procent 2015. För männen är motsvarande siffra en ökning från sex till åtta procent. 

Och utbrändheten, eller diagnosen utmattningssyndrom, tenderar att drabba allt yngre människor, enligt Hugo Westerlund, föreståndare vid Stressforskningsinstitutet vid Stockholms universitet.

Sjukskrivningarna på grund av stressrelaterade problem har börjat gå uppåt igen sedan en tid tillbaka, säger han till Svenska Dagbladet.

Sjuka vid ledighet

Tyvärr är det många som blir sjuka precis just då man som allra minst vill vara det – under långledighet. Som exempelvis julen. Varför? För att stress är en överlevnadsinstinkt som ska hjälpa oss att klara faror. I stressen finns inbyggda mekanismer som gör att vi inte känner hur trötta, slitna eller sjuka vi är – och därför kan fortsätta "fly".

När faran väl är över, under ledigheten, försöker kroppen återställa all den energi som förbrukats under stressen. Vilket gör att vi har råd att känna efter – och skavankerna blir mer kännbara.

Men det finns sätt att försöka undvika att bli utbränd. Här är sex viktiga punkter:

1. Se upp om du börja känna dig likgiltig eller bitter inför ditt jobb. Det kan vara ett tecken på att du tappat för mycket energi och börjar känna arbetet som en plåga. Om du känner att du inte kan återställa energin, fundera på att trappa ned en period för att återhämta dig.

Bildkälla 

2. Träna. Gymmet, yoga eller längre promenader är utmärkta saker du kan göra för att få mer energi och koppla bort arbetet.

Bildkälla 

3. Ta dig tid till fritid. Hur kul jobbet än är får det aldrig någonsin bli ditt allt. Det är superviktigt att reservera tid till familj och vänner – och prata om annat än bara jobb. Våga stänga av mobilen ibland, och strunta i att kolla mejlen i tid och otid.

Bildkälla 

4. Slappna av i din yrkesroll. Vissa människor identifierar sig helt med sitt arbete, vilket är lätt hänt om du jobbar konstant. Ha lite distans till arbetet och försök tänka på annat, även fast jobbet kanske känns som det roligaste som finns. Våga inse att inte ens du orkar med hur mycket som helst. Och kom ihåg att det inte är någon som tackar dig när du väl slår i väggen.

Bildkälla 

5. Prioritera. Känner du dig stressad och oförmögen att hinna allt? Skriv en lista varje morgon med saker som behöver göras. Listan blir mest konstruktiv om dagens viktigaste uppgift är nummer ett. 

Bildkälla 

6. Var uppmärksam på varningstecknenOförmåga att koncentrera dig, konstant dåligt samvete, humörsvängningar, minnesluckor, ökat alkoholintag.


Bildkälla 

Ska du vara långledig i jul? Ta dig tid till vila och fundera igenom hur vardagen ser ut – finns det något du kan ändra på innan det går för långt? Ta hjälp av punkterna ovan.

Är du rädd att du jobbar för mycket?