Rebecka fick sms av chauffören hon åkt med, något hon fann obehagligt.
1 av 3
Rebecka fick sms av chauffören hon åkt med, något hon fann obehagligt. - Foto: Rebecka Nyberg
Sms-konversationen hon la upp på Ubers Facebook.
2 av 3
Sms-konversationen hon la upp på Ubers Facebook. - Foto: Rebecka Nyberg
Uber erbjuder henne 104 kronor i ersättning.
3 av 3
Uber erbjuder henne 104 kronor i ersättning. - Foto: Rebecka Nyberg

Rebecka tog en Uber – sen började chauffören sms-ragga

Rebecka kände obehag när chauffören hon åkt med började messa henne.


I lördags eftermiddag bestämde sig Rebecka Nyberg för att ta en taxi hem efter att hon hjälpt till med att borra och fixa i kompisens hem. Sedan cirka två månader har hon åkt med Uber så hon beställde en Uberpop-taxi.

– Det var inget konstigt som hände under taxiresan. Han småpratade och jag svarade trevligt tillbaka.

Rebecka kom sedan hem och tänkte inget mer på taxiresan – en till två timmar senare fick hon ett sms.

– "Hej finis" stod det.

Hon tänkte att någon måste skickat fel och svarade inte. På söndagen fick hon ännu ett sms. Då svarade Rebecka. Det hela slutade med, vilket går att se i sms-konversationen, att det visade sig vara uber-chauffören.

– Det kändes obehagligt. Då har han ju spanat in mig i bilen och tänkt att han ska kontakta mig sen. Det var ju en yrkesperson jag åkt med.

Bild: Facebook

Hon ville redan kontakta Uber på söndagen om händelsen men hittade inga kontaktuppgifter. Så då bestämde hon sig för att posta sms:en på Facebook då hon ville ha återkoppling.

Och under torsdagen hörde en tjej från Uber av sig.

– Hon sa att de var jätteledsna över det som hänt och att de har nolltolerans och ska stänga av chauffören.

För att gottgöra Rebecka ville de ge henne ersättning – på 104 kronor, summan för resan.

– Jag sa att jag inte behövde pengarna. Det kändes lite fjuttigt, tar de ens det här på allvar? Det kändes som de försökte släta över allt.

Rebecka ifrågasatte om de verkligen har bra bakgrundskontroll på sina chaufförer, vilket tjejen från Uber garanterade. Något Rebecka ställer sig tveksam till.

– Jag har inte fått intrycket att det är så. Det är något som brister.

Hädanefter kommer inte Rebecka åka med Uber mer. Hon vill känna sig avslappnad när åker.

– Jag vill känna att det är en person som sitter bakom ratten i sin yrkesroll.

Aftonbladet som också skrivit om händelsen har varit i kontakt med Uber som svarade så här om händelsen:

"Vi har nolltolerans mot olämpliga kontakter med kunder. Vi har kontaktat den här kunden för att erbjuda vårt fulla stöd och se till så att hon är okej".

/
/
SMS
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Brukar du åka med Uber?
Tack för din röst!