Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Kända klädföretaget fälls för sin grisiga sexistiska reklam

Nu fälls New Yorkers reklam.
1 av 4

Nu fälls New Yorkers reklam.

NEW YORKER

Vilket inte är så konstigt.
2 av 4

Vilket inte är så konstigt.

NEW YORKER

Det här är ju bara otäckt.
3 av 4

Det här är ju bara otäckt.

NEW YORKER

Att de aldrig lär sig.
4 av 4

Att de aldrig lär sig.

NEW YORKER

Nyheter | 09/02/2016 19:25

Reklambilderna anses vara grovt sexualiserade.

När man trodde att inget klädföretag skulle slå American Apparel på fingrarna gällande sexistisk reklam så hade man fel.

För klädkedjan New Yorkers kom med en underklädesreklam och på hemsidan möttes kunderna av sexistiska bilder. Eller vad sägs om lättklädda kvinnor som äter banan, häller mjölk över sig och slickar på kendockor – inte så fräsch precis.

Reklamen fick såklart protester och 32 anmälningar gjordes till Reklamombudsmannen. Sammanlagt har man gått igenom 20 bilder, skriver Resumé.

New Yorker själva skriver i ett yttrande att "mode ibland kan vara provocerande” och att ”annonsören är på alla sätt för jämställdhet och ber om ursäkt till dem som på något sätt känner sig diskriminerade av dessa bilder".

Bildkälla: NEW YORKER

Men Reklamombudsmannen tycker annat och konstaterar att underklädesreklam i viss mån måste anses utgöra sexuella blickfång, men att New Yorker har gått för långt i sin marknadsföring. Kvinnorna framställs som sexobjekt och därför har man valt att fälla reklamen.

Hoppas att New Yorker lär sig något för det här var inte första gången de blivit fällda för sexobjektifiering av kvinnor, enligt Resumé.