Kända klädföretaget fälls för sin grisiga sexistiska reklam
Reklambilderna anses vara grovt sexualiserade.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
När man trodde att inget klädföretag skulle slå American Apparel på fingrarna gällande sexistisk reklam så hade man fel.
För klädkedjan New Yorkers kom med en underklädesreklam och på hemsidan möttes kunderna av sexistiska bilder. Eller vad sägs om lättklädda kvinnor som äter banan, häller mjölk över sig och slickar på kendockor – inte så fräsch precis.
Reklamen fick såklart protester och 32 anmälningar gjordes till Reklamombudsmannen. Sammanlagt har man gått igenom 20 bilder, skriver Resumé.
New Yorker själva skriver i ett yttrande att "mode ibland kan vara provocerande” och att ”annonsören är på alla sätt för jämställdhet och ber om ursäkt till dem som på något sätt känner sig diskriminerade av dessa bilder".
Bildkälla: NEW YORKER
Men Reklamombudsmannen tycker annat och konstaterar att underklädesreklam i viss mån måste anses utgöra sexuella blickfång, men att New Yorker har gått för långt i sin marknadsföring. Kvinnorna framställs som sexobjekt och därför har man valt att fälla reklamen.
Hoppas att New Yorker lär sig något för det här var inte första gången de blivit fällda för sexobjektifiering av kvinnor, enligt Resumé.