Nick's reklam/Glass
Nick's möter kritik i sociala medier efter sin senaste reklam. - Foto: Nick's/Instagram

Nick's reklam för sockerfri glass möter kritik på sociala medier

Efter att företaget Nick's gjort reklam för sin senaste glassnyhet så har kritiken stormat in mot företaget. I reklamen står det "en glass du inte ångrar dagen efter". Nu menar många att reklamen bidrar till en skev syn på mat.


Det stormar ordentligt kring företaget Nick's just nu. Nick's gör sockerfria varianter av godis och glass. Den senaste reklamen handlar om deras nya glassmaker, och den har fått mycket kritik i sociala medier. 

I reklamen står det "en glass du inte ångrar dagen efter". 

Här är reklamen som mött kritik i sociala medier. Bildkälla: Instagram

Reklamen har fått stor kritik av flera social medier-profiler. Den kroppspositiva författaren Linda-Marie Nilsson, youtubern Felicia Bergström och komikern Johanna Nordström är några som reagerat på reklamen. 

– Jag reagerade väldigt starkt på reklamen eftersom det är en skuldbeläggande kommentar till folk som äter socker/onyttigt. Detta bidrar till den redan existerande kroppshetsen vi har i samhället, säger Johanna Nordström till Nyheter24

Johanna Nordström riktade kritik mot företaget genom en sketch hon la ut på sin Instagram.

Förutom den uppmärksammade texten har många också reagerat på bilder på barn som förkommit i samband med reklamen för glassen. Bilden visar barn som är trötta efter ett kalas och meningen ska enligt Nick's ha varit att illustrera en sockerdipp. Många har dock tolkat det som att det ser ut som att barnen är bakfulla. 

Efter kritikstormen har Nick's gått ut med en ursäkt i social medier där de förklarar att avsikten var att få fram budskapet om att de anser att socker är ohälsosamt och att de erbjuder ett bättreval. 

"Valet av ordet 'ångrar' blev för hårt, vi hör er där, och bilden från kalaset hade kunnat visa en positiv bild, det tar vi till oss" skriver de i ursäkten på Facebook

Nick's gick under onsdagen ut med en ursäkt i sociala medier. Bildkälla: Facebook

Johanna Nordström menar dock att folk redan vet att socker i stora mängder är ohälsosamt. 

– Vi vet att socker i stora mängder inte är bra men hetsa för fan inte om att folk ska gå och ha ångest för att de äter en vanlig glass. Det är sådana här reklamer som bidrar till människors psykiska och fysiska ohälsa, säger hon till Nyheter24.

/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!