Måndag 10 Maj
Stockholm

Superlångtradaren kan snart finnas på vägarna – är 35 meter lång

Trafikverket har gjort en utredning som öppnar för längre långtradare i Sverige.
OBS! Bilden är ett montage. Foto: Björn Larsson Rosvall TT / Fredrik Sandberg TT

Trafikverket har på uppdrag av regeringen utrett om längre fordon skulle kunna färdas på våra vägar. Nu är utredningen klar och resultatet tyder på det snart kan bli en verklighet.

Kommentera (1)
Kopiera länk
Dela
Läs mer

Som så många vet så är Sverige ett väldigt avlångt land där transport med lastbil fyller en viktig och stor funktion. Därför är det inte ovanligt att skåda en, två eller ett tiotal långtradare längs vägarna när man kör bil.

Snart kan det även bli så att en längre, större och maffigare långtradare kan färdas på våra vägar. Det har Trafikverket nu rett ut på uppgift av regeringen, skriver Mest motor.

Idag får ett fordon som längst vara 25,25 meter lång. Men efter utredningen står det klart att det är möjligt att tillåta även fordon som är 34,5 meter långa att föras på vägarna.

Men varför har regeringen undersökt detta? Jo, anledningen är för att det tros kunna ge positiva klimateffekter och i längden kunna sänka transportkostnader. 

Snart kan långtradarna bli längre. Bildkälla: Martina Holmberg Fotograferna Holmberg/TT

Skulle kosta cirka 150 miljoner kronor att förbereda vägnätet

Trafikverket uppskattar att hela kalaset för att förbereda vägnätet så att dessa "superlångtradare" ska kunna ta sig fram smärtfritt, skulle landa på cirka 150 miljoner kronor. När skulle det då kunna vara klart? Jo – tidigast 2025.

Ett pris som kanske skulle kunna vara värt det då utredningen också visade att införandet av längre lastbilar skulle innebära att färre lastbilar hade kört runt på vägarna, något som hade sänkt kollisionsrisken. 

Förutom det så skulle åkerierna kunna sänka sina kostnader markant då man nu skulle kunna frakta samma mängd gods, fast i färre fordon – vilket leder till lägre koldioxidutsläpp på vägarna.

– Uppskattningsvis kommet koldioxidutsläppen från lastbilstrafiken att minska med 4 till 6 procent, säger Julia Brandt, ansvarig för konsekvensanalysen av utredningen, skriver Mest motor.

Så inom några år kan alltså cirka 450 mil sammanhängande vägar öppnas för dessa superlångtradare. Kommer det att bli så? Det återstår att se.

Att minska på koldioxidutsläppet vore ju fantastiskt. För det är faktiskt så att det har ökat kraftigt under 2018 – här kan du läsa allt om det!

Kommentera (1)
Kopiera länk
Dela