Tisdag 22 Jun
Stockholm

Facebookraset mot Arla: "Tamejfan inte en dag för tidigt"

Arga protester slog idag till på Arlas facebooksida
1 av 3
Arga protester slog idag till på Arlas facebooksida. Foto:
Ica höjde priserna i juni
2 av 3
Ica höjde priserna i juni. Foto: JOHAN ENGMAN / SCANPIX
Coop vill inte kommentera vad de tjänar på mjölken
3 av 3
Coop vill inte kommentera vad de tjänar på mjölken. Foto: Scanpix

Under dagen har Arla på sin facebooksida fått utstå häftig kritik för sina mjölkpriser. Men ilskan är missriktad.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer
Här är rösterna mot Arla

"Höj priset på mjölken o hjälp bonden att få bra betalt! Gör det verkligen innan det är försent eftersom vi vill att det ska produceras rätt ekologisk mjölk med bra kvalité."

"När man sitter och kollar på bonde söker fru ser livet på landet så idylliskt ut, men den riktiga verkligheten ser helt annorlunda ut."

"Det här är ju nästan pinsamt! Vi betalar i dagsläget runt en tia för våran mjölk vilket är riktigt lite. Jag som konsument skulle nog inte ens bry mig om jag fick betala 20 kr litern."

KALMAR. Efter ett inslag i P4 Kalmar om hur mjölkbönder får det svårare och svårare att gå runt då ersättningarna för mjölk sjunker, och industrin hamnat i en kris som inte sett sin like sedan 70-talet, har under dagen Arlas facebooksida översvämmats av kritik. 

“Nu är det tamejfan inte en dag för tidigt att ni börjar avlöna Sveriges mjölkproducenter för den fantastiska produkt som mjölken faktiskt är. HÖJ AVRÄKNINGSPRISET NU!”, skriver en användare och får medhåll av minst ett femtiotal andra, bara nu under dagen. Prishöjningar på allt från 2 till 10 kronor per liter mjölk föreslås.

Men enligt LRF-basen i Jönköpings län, Mikael Bäckström, är deras ilska missriktad. Fokus bör enligt honom i stället läggas på att handeln, med de två jättarna Ica och Coop i spetsen, drar ner på sin egen vinstandel av mjölkproduktsförsäljningen.

– De äger den här bollen nu, att se till att mer av pengarna faktiskt går till mjölkbönder, säger han till Nyheter24 och förklarar att handeln tar en procentandel av inkomsterna för sålda mjölkprodukter. Det innebär att ju mer priset höjs i affären, desto mer pengar tjänar handeln - men bönderna märker ingen större skillnad.

Louise Stephan, presskontakt på Coop, vill inte kommentera hur mycket de själva tjänar på försäljningen av mjölkprodukter.

– Det är en fråga om marginaler, och oavsett produkter eller leverantörer så berättar vi inte det för media, säger hon till Nyheter24.

Skulle ni kunna tänka er lyssna på era kunder och höja priset med någon krona som oavkortat går till mjölkbönderna?

– Coop förvärvade mejeriet Grådö mejeri i Dalarna i somras, något som är rätt unikt i dagligvarubranschen. Till de mjölkbönder i Dalarna som väljer att ansluta sig till oss kommer vi erbjuda ett högre råvarupris än marknaden i genomsnitt. Jag vet inte exakt vad prissättningen kommer bli på den mjölken, och jag kan inte svara på hur den kommer se ut. Men just nu har vi möten med bönderna, och det är det här vi fokuserar på.

Affärsområdeschefen för färskvaror på Ica, Dan Jacobson, berättar å deras sida att de inte centralt bestämmer vilka marginaler Ica-butikerna ska ha på försäljningen. 

– Vi säljer varorna till butiken och lägger bara på kostnaden för distribution och liknande. Konsumentpriset sätter butiken själv. 

Skulle ni kunna tänka er lyssna på era kunder och höja priset med någon krona som oavkortat går till mjölkbönderna?

– Generellt är vi oerhört intresserade av en livskraftig svensk primärproduktion, oavsett om det är mjölk eller kött eller vad som helst som säljs. Det är oerhört viktigt för oss. Vi förhandlar dock inte direkt med producenterna, utan med Arla och de andra mejeriföreningarna. Generellt genomförde vi emellertid en höjning av priserna i juni, och det är vår förhoppning att så mycket som möjligt av de pengarna går till producenterna. Vad framtiden innebär vet jag ju däremot inte, och det kan jag inte gå in på heller.  

Kommentera
Kopiera länk
Dela