Förra året var det söndagen den 19 december som svenskarna surfade som mest. Men i år beräknas det alltså bli i dag, den 16 december.
Trafiken förväntas också ha ökat avsevärt jämfört med 2011.
– Med de senaste årens explosionsartade ökning av smartphones och surfplattor är vår uppkopplade tid, och vad vi gör under denna, en intressant spegling av våra liv. Särskilt intressant är vårt internetbeteende så här inför jul då vi är mer uppkopplade än någonsin, säger Ulrika Matsgård, konsumentmarknadschef på Telia.
Fler köper klappar online
Eftersom det snart är dags för julafton tror man att svenskarna ägnar dagen åt att handla julklappar online vilket bidrar till den ökade trafiken.
Enligt Postens senaste e-handelsbarometer kommer drygt en tredjedel av alla svenskar att handla julklappar på internet i år.
Samtidigt har internettjänster för teve och film ökar rejält.
– Det är mycket som ska falla på plats innan julbordet kan dukas. Jobbåret ska avslutas; klappar ska inhandlas och julhälsningar skickas. Mycket av det sker idag från smartphones, laptops och surfplattor och vi kan därför se hur datatrafiken ökar veckorna innan jul för att sedan nära nog slocknar lagom till julafton då de flesta loggar ut, säger Ulrika Matsgård.