Blir vi latare eller smartare?
Svenskarna handlar allt mer på nätet. Under det tredje kvartalet av 2012 ökade shoppingen på internet med 14 procent. Tillväxten beror bland annat på uppkomsten av surfplattor och smarta mobiler.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Mattias Pihlström som är e-handelskonsult på konsultföretaget Brightstep förklarar för Svenska Dagblaet att de fysiska butikerna inte längre ser nätbutikerna som ett hot.
– Före 2007 diskuterades om man skulle vara på nätet, nu är frågan
hur. Branschen har slutat se e-handeln som ett hot och funderar över vad
de förlorar på att inte erbjuda näthandel.
Föredrar du att hellre shoppa på nätet än att bege dig ut i vinterkylan till butikerna och trängas bland folkvimlet? Då är du inte ensam. Faktum är att svenskarna nu nätshoppar mer än någonsin tidigare. Under julhandeln sattes flera rekord i antal hanterade paket.
Under det tredje kvartalet av 2012 ökade e-handeln med 14 procent, vilket sedan det fjärde kvartalet av 2010 är den starkaste tillväxt-takten.
Experter talar även för att shoppingen på nätet kommer att fortsätta starkt framåt.
– Konsumenten är mogen och en van e-handlare. Tekniken funkar bra, sidorna är förbättrade, liksom logistiken. När fler branscher går in höjer det omsättningen, säger Jonas Arnberg, på konsultföretaget HUI Research, till Svenska Dagbladet.
– Kläder, hemelektronik och heminredning växer mycket nu.
"Tacka surfplattorna för det"
Enklare sätt att e-shoppa har även sett dagens ljus under de senaste åren med tillskott som surfplattor och mobiler, vilket i sin tur ökar tillgängligheten och driver på försäljningen. Många etablerade butikskedjor har även lanserat alternativ på nätet.
– När de stora handlarna kör i gång får det effekt. Kommer omsättningstunga branscher som livsmedel, möbler och byggvaror in börjar det hända saker, säger Jonas Arnberg, till Svenska Dagbladet.