Måndag 29 Nov
Stockholm

Appen som hjälper dig att bojkotta företag

Buycott lotsar dig rätt i djungeln av företag.
1 av 3
Buycott lotsar dig rätt i djungeln av företag. Foto: BBuycott.com / SCANPIX / montage
Appens grundare säger att han inte vill driva någon personlig åsikt eller synpunkt utan endast vill hjälpa köparna.
2 av 3
Appens grundare säger att han inte vill driva någon personlig åsikt eller synpunkt utan endast vill hjälpa köparna. Foto: Pressbild Buycott.com
Företagen Nestle och Kelloges ska undvikas enligt flera kampanjer.
3 av 3
Företagen Nestle och Kelloges ska undvikas enligt flera kampanjer. Foto: HOLMBERG, HASSE / SCANPIX

Buycott ger dig överblick över vilka företag du borde stödja och vilka du borde bojkotta.

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer
Olika kampanjer

Buycott har olika kampanjer som användarna kan gå med i.

Bland annat finns en kampanj för att stöjda företag som använder sig av lokalproducerade och miljövänliga råvaror och bojkotta de som inte gör det.

Appen Buycott, som finns gratis till både iPhone och Andriod, hjälper dig att bojkotta företagen du inte gillar.

Appen tar en bild av streckkoden på produkten som den läser av och visar sedan information om företaget och hela företagets familjeträd. Du kan då se alla företag som är kopplade till produkten och avgöra om du vill köpa varan. 

Vill inte berätta vad folk ska köpa

Du kan även trycka på "Campaigns" som visar företagets värderingar och ståndpunkter på hela det politiska spektrumet. 

– Jag vill inte driva någon enskild synpunkt med appen. För mig var det viktigt att tillåta användare att skapa kampanjer, eftersom jag inte tror att det är Buycotts roll att berätta för folk vad de ska köpa. Vi vill helt enkelt skapa en plattform som ger konsumenterna möjlighet att göra välgrundade köp, säger appens skapare Ivan Pardo till Forbes. 

Appen ännu inte komplett

Buycott arbetar fortfarande på att lägga till ny data i appen och att finjustera sin information om företagens ägarstruktur. 

De flesta företag i den aktuella databasen äger faktiskt fler märken än Buycott har information om. Utvecklarna frågar kunder att förbättra sin teknik genom att mata in namn på produkter de skannar som appen inte redan känner igen, skriver Forbes

Kommentera
Kopiera länk
Dela