Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

"Vi är som vilket kompisgäng som helst - fast med en kamera"

- 09/06/2013, 08:58 -
Nyheter24 träffar gänget bakom succéklippen.
1 av 8

Nyheter24 träffar gänget bakom succéklippen.

RMM / Nyheter24 / Faksimil Youtube

Gänget har över 65 000 prenumeranter på Youtube. Flera av medlemmarna drömmer om att jobba med filmande i framtiden.
2 av 8

Gänget har över 65 000 prenumeranter på Youtube. Flera av medlemmarna drömmer om att jobba med filmande i framtiden.

Viktor Adolfsson / Nyheter24

Från vänster: William J, Leo, Karl-Johan och William F.
3 av 8

Från vänster: William J, Leo, Karl-Johan och William F.

Viktor Adolfsson / Nyheter24

"Justin Bieber" a. k. a. Ture.
4 av 8

"Justin Bieber" a. k. a. Ture.

Faksimil Youtube

William J sjunger för beliebers utanför Globen.
5 av 8

William J sjunger för beliebers utanför Globen.

Faksimil Youtube

Ett apel?
6 av 8

Ett apel?

Faksimil Youtube

William F på jakt efter tjejer på Sergels torg.
7 av 8

William F på jakt efter tjejer på Sergels torg.

Faksimil Youtube

Bitchslapen alla talar om.
8 av 8

Bitchslapen alla talar om.

Faksimil Youtube

Sju killar och över 65 000 Youtubeprenumeranter. Nyheter24 har tagit ett snack med några av medlemmarna i svenska Random Making Movies, som på senare tid fått internationell uppmärksamhet.

STOCKHOLM. Det började med några sketcher för tre år sedan. Nu har de svenska 18- och 19-åringarna i Random Making Movies mer eller mindre blivit internationellt erkända. 

Deras blåsning av Justin Biebers fans utanför Grand Hotel har visats 1 800 000 gånger och den senaste succén är "Haffa guzz 2.0", som på bara fyra dagar fått över 360 000 visningar.

Nyheter24 träffar fyra av de nuvarande sju medlemmarna - William F, William J, Karl-Johan och Leo (de andra tre är Nicklas, Ture och Jonas).

De berättar att allt började på en skola i Nacka utanför Stockholm.

– Jag har alltid tyckt om att filma. Sen så gick de andra i min skola. Så vi tänkte att vi gör någon random sketch - och det gjorde vi. Sen började hela skolan gilla det, berättar William F, som är den som redigerar allt material.

Karl-Johan hoppade in lite senare - efter att klippen spridits.

– Några i klassen satt och kollade på deras filmer i min skola, säger han.

"Ett apel?" - första succén

I början handlade det bara om att göra saker som gänget själva tyckte var kul. Men sen upptäckte de att fler och fler gillade vad de såg.

– Det första som verkligen kickade igång det - från att bara folk i Nacka kollade till att det blev en större Youtubekanal - det var egentligen "Ett apel", säger William J.

Det är den här videon han menar - ett klipp som fått både uppföljare, spinoffs och en egen ringsignal. Spridningen kom mycket tack vare att klippet lades upp på länktipsningssajten Existenz.

Men det som verkligen fick folk i framför allt deras ålder och yngre att få upp ögonen för RMM var deras intervjuer vid festivalen Ung08 i Stockholm. Man kan lugnt säga att klippen därifrån andas konstig stämning. Det var också första gången de gick in för intervjuandet.

– Jag tror inte vi varit speciellt slutna någon gång till att bara göra sketcher. Vi har velat testa på nya saker hela tiden, säger William J.

William F menar att klippet var något mycket spontant.

– Vi satt på Donken och käkade hamburgare och så såg vi massa fjortisar. Då var det någon som droppade: "fan, ska vi inte intervjua dem?" Då kom vi på att det var Ung08 och drog hem och hämtade mick och körde, säger han.

"Var nästan rädd när det sprang hundra pers efter limon"

Så i våras kom så det absolut mest populära klippet hittills som de spelat in. Justin Bieber-blåsningen. Det var en gigantisk chansning att ens kunna ta sig i närheten av Grand Hotel, än mindre lyckas, menar killarna.

– Men vi visste hela tiden att om vi lyckas kommer det slå, säger William F.

Även om andra gjort liknande saker tidigare kan man lugnt säga att de lyckades:

– Jag trodde chauffören skulle vara skitsur. Man hörde smällar från folk som hoppade upp på limon och slog på rutorna, säger William J om det som syns i videon.

– Jag var nästan rädd när det sprang hundra pers efter limon, säger Karl-Johan.

Det är inte första gången beliebers blir lurade - något RMM hade bra koll på.

– Vi hade ju sett att man kan se ut ur som helst och de tror ändå att man är Justin Bieber, säger Leo.

Men trots att de gett sig på konststycket att låtsas vara den största flickidolen i världen har de inte fått utstå så mycket från Bieberfansen.

– Det är ju inga personliga påhopp vi gör utan saker vi tycker är kul och vi hoppas att de tar det med en nypa salt, säger Leo.

– Det kanske är en eller två som har skrivit att de tycker det är respektlöst men det kommer det alltid vara någon som tycker, fyller Karl-Johan i.

Blir slagen av tjej

Uppmärksamheten för Bieberblåsningen har lett till att fler och fler i andra länder än Sverige intresserat sig för RMM. Det märks inte minst genom "Haffa guzz 2.0" som de textat på engelska efter att flera önskat det. I klippet blir William F slagen av en tjej som han försöker pussa:

Det var dock inga andra bitchslaps som de klippt bort, hävdar William F.

– Haha, nej faktiskt inte. Däremot har några blivit jävligt förbannade.

Med framgångarna har dock ett problem dykt upp. Fler och fler vet vilka killarna är när de spelar in. Senast när de spelade in "Haffa guzz 2.0" kom folk och hängde vid Sergels torg i Stockholm.

– Det satte sig folk och kollade på och så - det blir inte samma sak, säger William F men får snabbt mothugg.

– Men det var lite vårt fel också eftersom du faktiskt skrev att vi skulle filma, säger William J.

De brukar klippa bort de som de märker vet vilka de är. Men någon uppföljare till "Haffa guzz" blir det inte - i alla fall inte med samma koncept. De har dock en idé om att åka till London i framtiden och göra något liknande där.

"Fått väldigt många såna efter mig just nu"

En annan effekt av framgången är allt mer närgångna fans. Det handlar inte bara om personer som kommer fram på fester och vill ta en bild.

– Det finns människor som är helt...säger Leo.

Killarna berättar att vissa skickat brev hem till dem och andra ringt deras föräldrars telefoner. Något de inte alls är bekväma med. En av de som märkt av det mest är William F, som har blivit "Haffa guzz-killen".

– Det är som Leo sa förut - jag har aldrig hatat Justin Bieber utan det är hans fans. Och jag har fått väldigt många såna efter mig just nu, det känner jag inte är så jävla soft.

På Youtube är det majoriteten killar bland prenumeranterna - men de som kommer fram till RMM-medlemmarna är främst tjejer i 12-16-årsåldern. Generellt sett gillar de dock sina fans.

– Om man ska säga något om våra fans i stort så uppskattar vi dem som fan, säger William J.

Drömmen: Att jobba med film på heltid

Nu är det sommarlov, och det är välbehövlig ledig tid för medlemmarna. RMM tar upp all deras fritid - ingen har några andra intressen.

– Det är det här som gäller, säger Karl-Johan.

– Det tar mer tid än vad många tror, säger Leo.

– Man tänker på det hela tiden, fyller William F i.

Det är nästan oundvikligt, men de sju killarna umgås i stort sett hela tiden.

– Vi är väldigt tajta. Vi är som vilket kompisgäng som helst - fast med en kamera, säger William J.

Det bästa som kunde hända vore om de enbart kunde syssla med filmandet.

– Det är min dröm. Det skulle vara helt sjukt, säger William F.

– Att arbeta på heltid med film och sketcher skulle vara kul. Men filmbranschen är inte så enkel, säger Leo.

Vill du se mer av RMM? Här är några fler av deras mest populära klipp:

Första "Haffa guzz":

Intervjuer med beliebers:

Vågar du? nr 2: