Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Facebook erbjuder 20 miljarder kronor för Snapchat – får nobben

Snapchats vd Evan Spiegel fortsätter nobba Mark Zuckerberg.
1 av 6

Snapchats vd Evan Spiegel fortsätter nobba Mark Zuckerberg.

TT

Snapchat har nobbat ett bud på nästan 20 miljarder kronor.
2 av 6

Snapchat har nobbat ett bud på nästan 20 miljarder kronor.

TT

Zuckerberg vill locka tillbaka ungdomarna, delvis med hjälp av Snapchat.
3 av 6

Zuckerberg vill locka tillbaka ungdomarna, delvis med hjälp av Snapchat.

Paul Sakuma / AP / SCANPIX

Facebook tappar i den yngre målgruppen.
4 av 6

Facebook tappar i den yngre målgruppen.

TT

Snapchats logga.
5 av 6

Snapchats logga.

Snapchat inc

Snapchat var i maj näst störst efter Facebook när det kommer till att ladda upp bilder.
6 av 6

Snapchat var i maj näst störst efter Facebook när det kommer till att ladda upp bilder.

Nyheter | 13/11/2013 21:19

Facebook kämpar verkligen för att köpa Snapchat. Budet på sju miljarder kronor har höjts till 20 miljarder. Men Snapchats vd Evan Spiegel nobbar återigen.

Förra året köpte Facebook bildjätten Instagram för närmare sju miljarder kronor. Nu har Mark Zuckerberg ställt in siktet på Snapchat. I oktober kom rapporter om att Facebook lagt ett bud på en miljard dollar. Ett bud som Snapchats vd Evan Spiegel tackade nej till direkt.

Men Facebook ger inte upp i första taget. Enligt Wall Street Journal har Zuckerberg höjt budet till tre miljarder dollar, nästan 20 miljarder kronor. Trots den rejäla höjningen har Snapchat återigen gett Facebook nobben.

Den 23-årige grundaren och vd:n Evan Spiegel har enligt tidningen bestämt sig för att inte överväga något bud eller någon investering i företaget förrän nästa år. Enligt uppgift förväntar han sig att appen kommer att stiga i värde.

Facebooks motdrag har floppat

Snapchat har tidigare hävdat att det skickas cirka 350 miljoner bilder via appen varje dag. Bilder som bara går att se i högst tio sekunder för mottagaren. Den är framför allt populär hos en yngre målgrupp, vilket är en av anledningarna till att Facebook vill köpa upp företaget. Det sociala nätverket har haft svårt att locka den yngre målgruppen. 

I december förra året släppte Facebook appen Poke, som i mångt och mycket är en kopia av Snapchats idé. Succén har dock uteblivit.