Därför får den här reklamen med ett lesbiskt par hård kritik

- 30/07/2016, 22:25
Ett kanadensiskt oljeföretag försöker få fler kunder genom en sexistisk reklam.
1 av 2

Ett kanadensiskt oljeföretag försöker få fler kunder genom en sexistisk reklam.

Här är reklamen.
2 av 2

Här är reklamen.

Ett kanadensiskt oljeföretag försöker få kanadensare att välja deras olja. Med homofobisk och sexistisk reklam.

Det är inte helt ovanligt att “sälja grej med tjej” eller, särskilt i tv-reklam, sälja sina produkter med ett heteropar.

Som tur är finns det några företag som vågar sig på förändring och vidga sina perspektiv.

Kan man tro.

Det kanadensiska oljeföretaget Canada Oil Sands Community har använt ett lesbiskt par i sin senaste reklamkampanj, något som Independent har uppmärksammat.

Du kanske tänker nu: Fan vad bra! Så jävla rätt!

Det kanandensiska oljeföretaget försöker få fler kunder att välja bort olja från Saudiarabien genom att anspela på deras olika HBTQ-rättigheter. Men det är alltså inte så bra som du tror.

Kollar man närmre på annonsen upptäcker man detaljerna.

Texten bredvid det kyssandes paret (det dög inte att ha de kramandes eller i en annan "parig" situation än just kyssandes) är inte särskilt HBTQ-vänlig, utan direkt sexualiserande.


“I Kanada anses lesbiska heta. I Saudiarabien dör du om du är lesbisk”.

Följt av:

“Varför tar vi olja från länder som inte tycker att lesbiska är heta?!”

Bildkälla

Tydligen är Robbie Picard som står bakom annonsen.

Picard är själv homosexuell och är förvånad att kampanjen har fått så hård kritik.

– När jag säger att lesbiska är heta, anser jag att det inte är något fel att säga det. Jag tycker att alla lesbiska är heta och jag motsätter mig inte att ha en bild på två killar istället. Det var bara för att starta en konversation. Jag anser vem som helst vara het. Jag tycker att två kvinnor som kysser varandra är hett. Jag tror att något som är en del av strukturen i vår stad – att vi kan göra vad vi vill i vårt land – är hett, säger han till National Post.

Bilkälla

Men en lesbisk medlem till Calgary Social Workers for Social Justice var inte imponerad och menade att det saknas en del i annonsen:

“Om den här postern övertygar dig att köpa olja från Kanada istället för Saudiarabien, då tror jag inte att du uppskatta HBTQ-rörelsen som fortfarande pågår” skrev hon, enligt Independent.

Bildkälla

Bildkälla