Klädkedjans barntröja får skarp kritik: Varför måste tjejer städa först?

- 31/08/2016, 20:55
Tjejer kan också vara Batman, utan att först göra sina hemsysslor.
1 av 6

Tjejer kan också vara Batman, utan att först göra sina hemsysslor.

Pixabay/Target

Det här känns ju inte som en helt legitim prioriteringslista.
2 av 6

Det här känns ju inte som en helt legitim prioriteringslista.

Target

Någon flera föräldrar reagerade på.
3 av 6

Någon flera föräldrar reagerade på.

Facebook

Speciellt eftersom kläderna på pojkavdelningen inte alls har samma ton.
4 av 6

Speciellt eftersom kläderna på pojkavdelningen inte alls har samma ton.

Target

Nej, här var man bara Batman, utan att först tvätta.
5 av 6

Nej, här var man bara Batman, utan att först tvätta.

Target

Target backade och bad om ursäkt.
6 av 6

Target backade och bad om ursäkt.

Facebook

Barnkläder och osmakliga formuleringar är inget nytt, men den här är verkligen en av de värsta vi sett.

Barnkläder med sexistiska budskap är inget nytt i vår skruvade värld, tvärt om, det är ganska vanligt.

Den senaste i raden att göra sig skyldig till detta är klädkedjan Target i Australien. Kedjan tyckte nämligen det var en bra idé att lansera en "superhjälte"-tröja även för tjejer, vilket kanske är en god tanke i teorin. Men tyvärr gick det helt fel, skriver Buzzfeed.

Bildkälla: Target Australien

På tröjan står det:

Batgirl att-göra-lista:

- Kemtvätta manteln

- Tvätta batmobilen

- Bekämpa brott

- Rädda världen

Texten har fått många föräldrar att gå i taket i sociala medier. Föräldrarna anser att tröjan pekar ut det uppenbara, och knappast bra, faktumet att det fortfarande är kvinnor som gör mer hushållsarbete än sina respektive makar.

En av de första att skriva till kedjan var Nina Ollins. I sitt inlägg frågar hon Target vad de försöker förmedla till unga tjejer med den tröjan.

Bildkälla: Facebook

Hon skriver också att hon känner sig "förolämpad över att ni presenterar en framtid där våra döttrar måste göra klart sina 'hemsysslor' innan de kan gå ut och rädda världen".

Många i kommentarerna under inlägget påpekar också att det i Batman-utbudet på pojkavdelningen inte alls finns samma ton i klädernas text.

Bildkälla: Target Australien

Bildkälla: Target Australien

Target kommenterade slutligen Ninas inlägg och då tackade de bara för feedbacken och sade att de bad om ursäkt om tröjan upplevt som stötande.

Bildkälla: Facebook

Men efter att nyheten nått media backade Target och säger nu till Buzzfeed att de tänker ta tröjan ur sitt sortiment.

Så heja alla som reagerar på sexistiska kläder! Tillsammans kan vi påverka stora företag till förändring.

Nyheter24 har tidigare skrivit om att Forever21 säljer tveksamma barnkläder.

Glöm inte att ladda ner vår app för fler nyheter.

Tycker du texten på tröjan är bra?