Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Bland affärsplaner och innovationer glöms människor bort

Viktor Adolfsson, reporter på Nyheter24.
1 av 1

Viktor Adolfsson, reporter på Nyheter24.

Nyheter | 27/09/2012 15:13

Nyheter24:s Viktor Adolfsson om en vecka som visat upp svensk politiks värsta sida.

Det började med att Socialdemokraterna presenterade sin affärsplan för Sverige. 

Socialdemokraterna. 

En affärsplan. 

Att vänstersossar vred sig i plågor var knappast konstigt. Plötsligt talade arbetarpartiet med ord som bara entreprenörer förstår innebörden av.

– Det leder till en marknadssyn på politiken där medborgarna blir kunder i stället för just medborgare, sa S-märkte statsvetaren Ulf Bjereld till mig i måndags.

Jag kan knappast säga att jag har svårt att hålla med honom. Framför allt blir det svårt att tala med kunder som helt saknar köpkraft. Fattiga, arbetslösa, sjuka, bostadslösa - de bryr sig inte om de fina företagarorden. De bryr sig inte om forskning och innovationer eller entreprenörskap. Vem talar med dem?

Flera av de politiska utspelen, oavsett färg, den senaste tiden har gett samma intryck. Partierna riktar in sig på samma grupp av potentiella väljare - de som står och velar mellan (framför allt) Socialdemokraterna och Moderaterna. De som kan byta om de får nån hundring mer i fickan.

Jag vet att det inte är något nytt. Jag vet att det antagligen inte kommer att förändras. Men varje gång jag tänker på hur svensk politik framstår för den genomsnittlige väljaren mår jag lite illa. 

Efter den här veckan vet jag i alla fall vad en affärsplan är. Vad det nu är värt.