Gabriella Lahti
Gabriella Lahti

Presenterar: Ett exempel på dålig kundservice

En kolumn kan handla om precis vad som helst. Det här är Gabriella Lahti och hennes kolumn vecka 6.


Gabriella Lahti

Gabriella Lahti är nyhetschef på Nyheter24.se

Följ henne på twitter@gabriellalahti   

Läs hennes kolumn vecka 5  

Följ hennes blogg   

Eller följ henne på instagram 

En sak jag älskar med USA är att många företag sätter kunden först i struliga situationer. Om exempelvis en produkt gått sönder försöker de vända det dåliga till någonting bra, exempelvis genom att ta hand om kunden lite extra väl. Detta gäller allt från Target till Tiffany & Co. 

Man kan säga att svenska Ellos gör det motsatta.

Jag beställde en steghylla från Ellos och fick den levererad till dörren. 

Trevligt, tänkte jag tills jag öppnade paketet och såg att båda hyllbenen hade gått sönder - ungefär som en okokt pasta - i flera bitar. 

Hur detta hade gått till var oklart. Men hyllan hade levererats i ett trasigt tillstånd.

Störande, tänkte jag och lade ner mina grejer i flyttkartongen igen.

Jag ringde till Ellos och bad om en ny steghylla. 

– Kan gubben som levererar den nya hyllan hämta upp den trasiga också, frågade jag fast svaret ändå skulle vara självklart.

 "Självklart", skulle Ellos svara. 

– Nej, den får du skicka tillbaka från ditt närmsta ombud, sade Ellos i luren. 

Har jag förstått detta rätt? 

Jag får en hylla, jag menar en trasig hylla, levererad till dörren. Den levererades till min dörr för den är så tung. 

Hyllan är som sagt trasig och tung, och om jag vill ha en ny hylla utan att behöva betala för två måste jag bära denna trasiga hylla som alltså är sjukt tung (och trasig) till ett ombud och därifrån skicka tillbaka den trasiga hyllan till Ellos.

– Ja, men du visste ju inte att du skulle få den levererad till dörren, det står inte med någonstans i våra leveransvillkor, poängterade Ellos.

Ah, alltså räknas det inte. 

– Varför levererades den till min dörr då? frågade jag.

– Inte vet jag, svarade Ellos.

Detta var berättelsen om den trasiga hyllan och ett exempel på dålig service. 

Så, kära Ellos, tappar man kunder inom loppet av ett vingslag. 

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Soldater från flera länder ska skydda OS i Paris

ICJ beordrar Israel att förhindra svält i Gaza

Internationella domstolen i Haag, ICJ, beordrar Israel att vidta brådskande åtgärder för att förhindra en svältkatastrof på Gazaremsan.

Så går det för nätläkarna Kry, Min Doktor och Doktor24

Kry förlorade nästan två miljarder i årstakt. Men bolagets vd kallar det för en "jättebra position" i sitt pressmeddelande. Och sedan dess har det vänt uppåt, säger man. Flera konkurrenter har också goda nyheter. Nyheter24 har tittat närmare på nätläkarna.

Fler döms för påskupploppen i Malmö

Ytterligare sex personer döms för inblandning i påskupploppen 2022, rapporterar P4 Malmöhus.

Pålägg återkallas – risk för listeria

Axfood återkallar rostbiff och påläggsskinka då man vid en rutinkontroll upptäckt listeriabakterier i anläggningen där produkterna tillverkas.

Populära pålägg återkallas – kan innehålla listeria

Axfood återkallar två pålägg efter att listeria upptäckts vid en rutinkontroll.