Fredag 14 Maj
Stockholm

"Fotbollens värsta fiender finns högre upp"

Viktor Adolfsson.
Viktor Adolfsson. Foto:

Nyheter24:s Viktor Adolfsson om Hyundaiklacken under EM-premiären. Vilka hotar sporten vi alla älskar?

Kommentera
Kopiera länk
Dela
Läs mer
Viktor Adolfsson

Viktor Adolfsson är reporter på Nyheter24 med fokus på politik och internet. Han är även vice ordförande i Järnkaminerna - Djurgårdens officiella supporterförening. På torsdagar skriver han kolumn. 

Följ honom på Twitter @viktorado.

"Heja....heja...."

Jag väntar.

"Heja....heja...."

Sverige? Blågult? Danmark?! Nej, det kommer inget efter hejaropen. Slår på Twitter. Hyundai, "neutral klack", "hejar på båda lagen".

Det är någonstans här som jag blir kallsvettig. Har de verkligen gjort så här på riktigt?

Gamla Ullevi, Göteborg, 10 juli 2013: En PR-firma (samma som ligger bakom Expressenbussen) har alltså köpt biljetter åt en kör som ska hålla på båda lagen. Ett direkt intrång på sporten vi alla älskar just för att den är vår – inte företagens. Dessutom – ett slag i ansiktet mot de som inte fick biljett. De som hade kunnat sitta på Hyundaiklackens platser.

GT:s chefredaktör Frida Boisen (ni vet hon med korvarna och trängselskattsprotesten) gladdes åt "sambakören" på Twitter och Instagram. När någon ifrågasatte svarade hon att "samba och glädje alltid är en vinnare". Även om den är köpt, alltså.

Efter att jag blivit allt mer upprörd (några av mina vänner har skapat hashtagen #ViktorRasar) fick jag också höra det: "Det är väl ingen större grej?". Jo, det är det.

Jag kan se framför mig hur de som låg bakom och sedan godkände Hyundaiklacken resonerade exakt likadant. "Äh, vi testar det på damernas EM". Nu är det gjort. Nästa gång kanske det är Gefle-Häcken eller Brommapojkarna-Mjällby. Till slut står vi där på Friends Arena med en inhyrd derbyklack som håller på både Djurgården och AIK för att få en god stämning på arenan.

PR-kupper och sambakörer kanske livar upp en annars död stämning ett enstaka tillfälle. Men till vilket pris? Vad händer när fotbollspubliken ersatts av människor som får biljetten betald för att sjunga? Någon gång tar företagens pengar och vilja slut och då står vi kvar med tomma läktare och en publik som inte längre vill gå på jippona.

Vi som inte vill ha en sådan framtid får ständigt slåss mot liknande initiativ. De flesta stoppas redan på idéstadiet eftersom det än så länge finns tillräckligt många supportrar som bryr sig om vad som händer på deras läktare. Vi som håller på lag har kallats idioter. Men utan oss är Hyundaikören allt ni har kvar.

Det som dock verkligen gjorde mig rädd i går var dock detta: aktionen var sanktionerad av Uefa. Det europeiska fotbollsförbundet. Det är lätt att kalla Hyundai och PR-firman Passion Lab för fotbollsmördare. Med all rätt. Men fotbollens värsta fiender finns betydligt högre upp än så.

Samma kostymklädda män som ser matcherna från vip-läktare och loger sitter och bestämmer över fotbollsläktarna. I Europa och i Sverige. Så länge de bryr sig mer om dagens pengar kommer de inte bry sig om hur morgondagens fotbollspublik ser ut.

Oavsett om det gäller EM- och VM-turneringar, Allsvenskan eller Superettan – vi som vill ha läktare fria från jippon, PR-kupper och företagsklackar kämpar alltid i motvind. Det är därför vi aldrig får sluta.

Kommentera
Kopiera länk
Dela