"Vill tidningarna att vi ska dela gammalt skit?"
Nyheter24:s reporter Viktor Adolfsson om bristen på läskunnighet bland Facebookanvändare. Men hur lätt är det egentligen att luras till att tro att en gammal nyhet är ny?
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Viktor Adolfsson är reporter på Nyheter24 med fokus på politik och internet. På torsdagar skriver han kolumn.
Följ honom på Twitter: @viktorado.
En professor säger att män inte är lämpade att ensamma ta hand om små barn. Några experter konstaterar att man blir smal av öl.
Det är innehållet i två artiklar som du kanske sett någon av dina Facebookvänner dela under det senaste dygnet. Det finns bara ett problem. Den förstnämnda artikeln, en intervju med professor Annica Dahlström, är från 2007. Den om öldieten är från 2006.
Tydligen spelade dock detta ingen roll för de tusentals människor som delade respektive länk. Enligt sajten Socialanyheter.se delades Dahlströmintervjun mest av samtliga artiklar från de största medierna under onsdagen. Öldieten kom på en tredjeplats.
Just i de här fallen är det kanske inte allt för problematiskt. Professorn kanske fortfarande tycker så, och dieter kommer ju och går. Men det sätter fingret på ett fenomen som jag lagt märke till allt oftare de senaste åren. Människor verkar aldrig kolla artiklarnas datum innan de trycker på delaknappen. Sen är det igång.
Allra tydligast blev det när en TT-artikel på Sydsvenskans sajt spreds som en löpeld genom sociala medier. Vettskrämda svenskar skrek ut sin oro över att en av världens giftigaste spindlar etablerats i Sverige. Men: artikeln var från 2008. Och "svarta änkan" har inte synts sedan dess – visade det sig när Metro undersökte saken närmre i slutet av maj.
Länge har jag tänkt att folk på internet är idioter som vanligt. Men nu har jag börjat svänga i min åsikt. Det är mycket möjligt att det är mediernas fel – eller en fet konspiration.
Vi kan ta kvällstidningarna och just Sydsvenskan som exempel. På Aftonbladets sajt syns en liten, liten datummarkering längst upp i högra hörnet. Det är förmodligen en av de sista ställena ögat tittar på när man läser en text på sajten.
Expressen har i sin tur valt att markera datumet längst ned, under journalistens namn och kontaktuppgifter till densamma. Dessutom är datumet placerat till höger om dela knappen. Ögat läser från vänster till höger.
Sydsvenskan kör med en blandning av de båda. Högt upp till höger återfinns datum och tid, men precis under finns delaknappar och annat med betydligt större text.
Vill tidningarna att vi ska dela gammalt skit? Ja, varför skulle de bry sig om att delade nyheter är nya och relevanta?
Jag kan tänka mig att cheferna på Sydsvenskan jublade över "Svarta änkan"-boomen i våras. Och det är inte så att någon på Aftonbladet gråter över att två artiklar med sex respektive sju år på nacken blev mest delade av allt i Sverige under onsdagen.
Vill vi slippa förklara för varandra att artiklar är gamla återstår alltså bara ett alternativ. Vi måste lära oss att läsa datumet innan vi länkar.