Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

"Här är nätstoryn som lurat tidningar världen över sedan 2004"

- 14/11/2013, 16:31
Erik är nyhetsreporter på Nyheter24.
1 av 7

Erik är nyhetsreporter på Nyheter24.

De här bilderna ska föreställa kvinnan före och efter operationerna.
2 av 7

De här bilderna ska föreställa kvinnan före och efter operationerna.

Faksimil

Den här bilden kom senare och uppges visa familjens tre(!) barn. Det är dock med stor sannolikhet en reklambild för plastikoperationer.
3 av 7

Den här bilden kom senare och uppges visa familjens tre(!) barn. Det är dock med stor sannolikhet en reklambild för plastikoperationer.

Faksimil

Storyn skrevs i pakistanska(!) Daily Times år 2004.
4 av 7

Storyn skrevs i pakistanska(!) Daily Times år 2004.

Faksimil

Sedan dess har den snappats upp av tidningar världen över, här Daily Mail.
5 av 7

Sedan dess har den snappats upp av tidningar världen över, här Daily Mail.

Faksimil

Expressen skrev om storyn 2012. Nu har länken rubriken "Borttagen artikel".
6 av 7

Expressen skrev om storyn 2012. Nu har länken rubriken "Borttagen artikel".

Faksimil

I dag, torsdag, pratade Aftonbladet om klippet i "Oj, vilken vecka".
7 av 7

I dag, torsdag, pratade Aftonbladet om klippet i "Oj, vilken vecka".

Faksimil

Nyheter24:s Erik Carlsson om den kinesiske mannen som stämde sin fru för att hon var för ful – och vann. Storyn som spridits av tidningar världen över i nio år.

Det har kallats "the ugliest divorce case in legal history" av The Mirror och storyn har varit bland de mest lästa artiklarna på nyhetssajter som Huffington PostDaily Mail och International Business Times.

Ni känner säkert igen den. Den kinesiske 37-åringen Jian Feng blev så chockad när han och hustrun fick ett fult barn att han anklagade henne för otrohet.

– Vår dotter var så ful att jag blev förskräckt, rapporteras pappan ha sagt.

I bråket som uppstod kom det fram att hustrun spenderat över en halv miljon kronor på plastikoperationer innan hon träffade Feng. Något som ledde till att maken krävde skilsmässa och stämde henne för att ha lurat in honom i äktenskapet på falska grunder. 

Redan i det läget var storyn utsökt – men det skulle bli bättre. För domstolen valde att ge maken rätt och dömde kvinnan att betala över 700 000 kronor för "blåsningen" som gett Jian Feng ett hårresande fult barn.

Låter det för märkligt för att vara sant? Det är det förmodligen också. Men det har inte hindrat storyn från att årligen lura ansedda tidningar världen över. Fox NewsDaily MailThe MirrorHuffington PostKSHB och International Business Times skrev om den under hösten 2012. Något som ledde till att både Expressen och Metro rapporterade om det kinesiska paret

Nu har "nyheten" fått liv igen. Förra veckan publicerade nämligen flera sajter, däribland New York Post, en artikel om utfallet i den kinesiska domstolen.

Så var kommer nyheten, som aldrig bekräftats, ifrån? Det är inte helt klarlagt. Men redan 2004 rapporterade både den pakistanska tidningen Daily Times och den sydafrikanska nyhetssajten IOL om storyn. Originalkällan är sannolikt den kinesiska lokaltidningen Heilongjiang Morning Post vars trovärdighet inte alltid är på topp. Tidningen har tidigare tvingats gå ut med ursäkter efter att ha skrivit om otroliga storys som blivit nätsuccér i flera tidningar. 

Men hur tog den sig in i några av de största tidningarna i både Storbritannien och USA? Storyns liv mellan 2004 och 2012 är oklart. Men under hösten 2012 började den på nytt spridas på Twitter och på den asiatiska bloggen Weird Asian News. Därefter spred den sig från sajt till sajt och hamnade till slut i de engelskspråkiga tidningarna – samt Metro och Expressen. 

Under tiden har storyn också utvecklats. Det som till en början var ett barn är nu tre, vilka syns på den här bilden som enligt några av tidningarna ska vara en familjebild. Men det äldsta barnet, som borde vara en flicka, är uppenbarligen en pojke. Och enligt Rocket News är bilden tagen från en taiwanesisk reklam för plastikkirurgi. Texten över personerna ska enligt sajten lyda: "Det enda du behöver oroa dig för efter en plastikoperation är att du måste förklara för barnen".


När den här texten skrivs lägger dessutom Aftonbladet upp ett avsnitt av webbteveprogrammet "Oj, vilken vecka" där panelen tar upp nyheten om det kinesiska paret. 


Så, kan storyn vara sann? Ja, det finns inga bevis för att den är falsk – men det finns inte heller några bevis för att den är sann. Och oavsett vad så är den nio år gammal. Trots det: Vi lär få se mer av den.