År 2022 ändrades prisinformationslagen i ett försök att komma åt bluffreor. Men en granskning från 2024 visade att flera matkedjor bröt mot den nya reglerna i såväl butikerna som i sina reklamer.
Branchen lovade att förbättra sig till den 1 juli 2025 och från och med då redovisa varans lägsta pris 30 dagar före en prissänkning.
Stor förändring hos Hemköp
Matvarukedjan Hemköp är nu den första kedjan med att införa en stor förändring när det kommer till tryckta annonser. Hemköp har nämligen slutat med sitt tryckta reklamblad och gått över helt till digitala kampanjer, som är lättare att justera och hålla inom de nya lagen.
– Vi vill framför allt vara där kunderna finns. Distributionen via papper har inte nått våra kunder varje vecka eftersom många, särskilt i storstäderna där vi är starka, tackar nej till reklam, säger marknadschefen Ted Bergström till Dagligvarunytt.

Är inte rädda för att förlora äldre kunder
Hur det påverkat försäljningen att ta bort de tryckta reklambladen vill Hemköp inte svara på. Men när Dagligvarunytt frågar kedjan om de är rädda att förlora sina äldre kunder nu när allt blir digitalt svarar de att de inte tror det kommer vara något problem.
– Vi ser inga bekymmer med det. Jag brukar jämföra med Ikea-katalogen som övergivits, vilket alla nog är ganska nöjda med i dag. Det är en omställning i början, säger Bergström till tidningen.
Övriga matjättar behåller sin tryckta reklam
Att gå över till endast digital reklam har gjort det möjligt för Hemköp att behålla sin strategi. De kommer även kunna fortsätta med singelpriser varje vecka, när reklamen inte längre trycks.
– Det är en av huvudanledningarna. Singelpriser tilltalar våra kunder och vi får en bra effekt av det. Dels finns det många singelhushåll, dels finns det många tillfällen när man inte vill ha multipriser, säger Ted Bergström till Dagligvarunytt.
Övriga matjättar har har till skillnad från Hemköp valt att behålla den tryckta reklamen – efter justeringar.



.jpg)

