Är presidenten för cool?
Är presidenten för cool?

"Kändisanklagelserna mot Obama tillbaka igen"

ANALYS. Carl Marions, statsvetare vid Stockholms Universitet, om hur republikanerna återigen försöker angripa Obama för att han har populärkulturell kredd.


Denna text är en krönika med åsikter som är skribentens egna och inte Nyheter24:s.
Carl Marions

Carl Marions är statsvetare vid Stockholms Universitet och skribent inriktad på amerikansk politik. Förutom statsvetenskap studerar han historia och skriver om nästa års presidentval i USA för Utrikespolitiska Föreningens tidskrift. Studerar under 2012 på plats i USA via universitetet för att komma närmare händelsernas centrum.

Fyra år sedan lanserade republikanernas dåvarande presidentkandidat John McCain en kampanjvideo som gick ut på att Barack Obama inte var mer än en kändis, och jämförde honom med substanslösa profiler som Paris Hilton. Videon blev ganska utskrattad som ett tämligen patetiskt sätt att försöka misskreditera sin politiska rival. Strategin fungerade till och med så dåligt att man nu bestämt sig för att upprepa den.

Det är den konservativa SuperPACen American Crossroads som producerat en reklamfilm där president Obama framställs som, hemska tanke, "cool". Man ser honom bland annat dansa med Ellen Degeneres, skämta med Jimmy Fallon och dricka öl på Irland. Detta kontrasteras omedelbart med dystra arbetslöshetssiffror och höga studentlån och reklamfilmen avslutas med frågan, "Efter fyra år med en kändispresident, är ditt liv bättre?"

Mitt Romney däremot, han har varken tid eller lust att hemfalla åt vare sig coolhet eller charm, det är jobb som gäller, vill reklamfilmen göra gällande. Senaste gången Romney försökte sig på att vara folklig och härlig var resultatet bedrövligt. Året var 2008 och Romney var på besök i North Carolina där han stötte på ett gäng afro-amerikanska ungdomar. Underbart, tänkte Romney, sånt här kan jag. Han skrek därför ut, "Who let the dogs out?". Förmodligen var det den tafatta tystnad som följde detta som fick hans medarbetare att bestämma sig för att inte framställa Romney som något charmtroll.

Okej, säger hans kampanj nu, vi är inte lika coola som Obama men kan däremot lösa nationens problem. Därav reklamfilmen. Resultatet blev dock inte riktigt det väntade. Många väljare som sett videon förstår inte vad syftet är, och vissa förstår inte riktigt om videon är till för att hjälpa eller stjälpa Obama. Även om de allra flesta inser att man försöker vinna poäng genom att kontrastera Obamas populärkulturella ställning till Romneys allvar, är det säkerligen en del som tänker att om det är det bästa argumentet man har mot presidenten så kan det bli en tuff höst för republikanerna.

För Obama-administrationen är det en enkel boll att fånga. Även George W. Bush och tidigare presidenter har ställt upp i populärkulturella yttringar; bara för att Obama gör sig bättre i formatet behöver inte betyda att hans politiska handlingar blir lidande. Att vara populär och förmågan att hantera politiska problem är inte ett nollsummespel där ena delen kommer till korta när man briljerar i den andra.

Se kampanjfilmen:

/
/
/
/
/
/
USA
/
Val
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!