Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Black Week börjar om

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

Alla dieter är skit: Gör så här för att må bra

Nyheter24:s Matilda Andersson vet bättre än alla dieter.
1 av 1

Nyheter24:s Matilda Andersson vet bättre än alla dieter.

Totte Löfström/Montage

Krönika. Matilda Andersson | 08/01/2015 13:34

har aldrig bantat och avskyr dieter. Därför delar hon nu med sig av 7 punkter som förklarar hur du lever ett helt rimligt hälsosamt liv – utan att slava under orimliga kostkrav.

Denna text är en krönika med åsikter som är skribentens egna och inte Nyheter24:s.

Samma sak vid varje nystartat år. Alla medier skriker ut: "Så gör du för att komma i form igen". "Så får du bort mammamagen". "Mansbröst? Ät så här och bli tight". "Följ xx-dieten/metoden för att gå ner i vikt".

Och jag blir lika vansinnigt provocerad varenda gång.

Dieter som lovar mirakel och kokböcker med mer pekpinnar än smaklökar. 

Trots att det inte fungerar fortsätter folk att vara lika lättlurade. Hoppet om att bli en fräsch hälsomänniska är så förblindande att vi inte märker att det enda resultat som vi någonsin uppnår är att bli bantningsberoende jojomänniskor förslavade under skeva skönhetsideal.  

Det räcker nu. 

Så därför: här är 7 enkla punkter som ger dig ett hälsosammare 2015 fritt från kortsiktiga dieter

1. Sov. För en del kommer det som ett uppvaknande efter år av för få sovtimmar: en presterar bättre om en sover mellan sex till åtta timmar per natt. Ingen människa jag vet fungerar särskilt bra i det långa utan sömn. Så med rätt antal sovtimmar kommer du långt: du äter bättre och slipper småsuget och du blir garanterat piggare.

Tips: Låt de två sista timmarna innan läggdags vara fria från mobilen.


2. Gå ut och rör på dig, varje dag.
"Frisk" luft och vanlig vardagsmotion räddar mycket. Även om luften innehåller alldeles för mycket avgaser och föroreningar så är den mycket bättre än att bara andas inomhusluft.

Tips: Ta lunchen till att ta en promenad. Hinner du inte? Gå en snabbis på morgonen eller efter jobbet. Skit i gymmet och gå ut i stället.

3. Ät något var fjärde timme. Då håller du blodsockret på en jämn nivå under dagen och slipper fastna i sockerfällan. Med det sagt: en har all rätt i världen att unna sig choklad på eftermiddagen.

Tips: Skippa aldrig någonsin frukosten. Ät alltid något i tallrik: fil, gröt eller yoghurt.


4. Ät lagom och varierat.
Vi är människor, vi älskar att bryta mot förbud. Och dieter är ju inget annat än förbud. Därför: ät det du är sugen på, men variera dig. Jag lovar: kolhydrater är inte farligt! Frukt och grönsaker är jättebra, men en får äta chips också. Drick vatten när du är törstig – inte läsk och annat blask.

Tips: När du äter mat: bli mätt. Andas lite mellan tuggorna så känner du när det är dags att sätta stopp.

5. Dagsljus. Ögonen måste få dagsljus. Även fast dagen är helt kompakt grå så finns det yttepytte lite ljus där ute. Ta tillvara på det. Se punkt 2.

Tips: Undvik solglasögon och keps i onödan.

6. Unna dig det du mår bra av – i måttlig mängd. Livet är skittråkigt om en aldrig får unna sig. Mår en bra av lite godis, bakelser, eller alkohol då och då: unna dig. Men se upp med mängden och hur ofta. 

Tips: Håll inte på och ta "en vit månad". Känner du behov av det är det snarare dags att rannsaka ditt dryckesmönster helt och hållet.

7. Rök inte. Rökning är ingen bra grej, om varningstexten "Rökning dödar" inte skrämmer tillräckligt (varje år insjuknar cirka 6 800 personer i cancersjukdomar som är relaterade till rökning) så kanske försämrat immunförsvar och sämre kondition gör det?

Tips: Sluta. 

Tror du på dieter?