Farliga felet på Tesla – skyller haverier på ägarna
Tesla har under en längre tid vägrat ta ansvar för allvarliga fel på sina bilar. Nu kan de tvingas återkalla bilarna i Norge.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Felet handlar om att de undre länkarmarna bak på Tesla-modellerna Model S och Model X kan brista, vilket i sin tur kan leda till att fjärdingen kollapsar totalt.
Denna defekt har dokumenterats på otaliga Tesla-bilar, men biltillverkaren har inte accepterat att det handlar om ett designfel och låtit kunderna stå för reparationskostnaderna.
Nu rapporterar Reuters att Tesla kan tvingas återkalla de aktuella modellerna i Norge.
14 per år dör i jultrafiken – här är de farligaste vägarna
Skyller på ägarna
Tesla har enligt en granskning av Reuters inte tagit ansvar för ett stort antal styrnings- och chassirelaterade haverier – trots att problemen länge har varit kända.
I stället har Tesla enligt granskningen upprepade gånger har skylt haverierna på ägarna , som ett sätt att dra ner på kostnaderna för garantiåtgärder.
Dessa påståenden baseras på tusentals dokument och intervjuer med tidigare Tesla-anställda – exempelvis servicepersonal i Norge.
Krocktestet avslöjar: Populär suv livsfarlig för barn
Kan tvingas återkalla bilarna
Eftersom Tesla inte accepterar att haverierna härstammar från problem i bilarnas konstruktion överväger nu det norska vägverket att tvinga biltillverkaren att återkalla bilarna.
Detta efter att man har tagit emot över 10 klagomål från drabbade Tesla-ägare.
Tesla har tidigare varit tvungna att återkalla bilar i Kina för dessa problem, men inte i Europa eller USA.
Det är inte första gången i närtid som Tesla tvingas återkalla bilar, då man nyligen tvingades åtgärda självkörningssystemen på över två miljoner bilar i USA.
Experterna varnar: Suvar och elbilar en trafikfara
Tystar kritikerna
En av de som har uppmärksammat problemen med Teslas bristande länkarmar är den svenska verkstaden Grufman bil, som slog larm förra året och krävde att bilarna skulle återkallas.
I Youtube-video visade man en kundbil där länkarmen brustit helt under körning, och menade att detta inte var första gången man fick in en Tesla med detta problem.
Enligt Carup uppskattade inte Tesla Grufman Bils video, som togs ned efter att biltillverkarens advokater hört av sig.
– Jag fick ett brev av Teslas advokatbyrå, de vill värna sitt varumärke. De bad mig att ta ner de här filmerna, de anser att det skadar deras rykte, sade Grufman Bils vd Fredrik Grufman till Carup.