Krocktest
Man kan tänka att alla moderna bilar är lika säkra, men så är inte fallet. - Foto: Youtube

Krocktestet avslöjar: Populär suv livsfarlig för barn

Skillnaderna i krocksäkerhet mellan olika bilmodeller är stora enligt nya tester från USA. Volvo ligger fortfarande i topp, medan vissa presterar betydligt sämre.


I Europa är Euro NCAP den stora auktoriteten när det gäller krocktester, och i dess femstjärniga betygssystem får nästan alla moderna bilar full pott för sin säkerhet.

Baserat på dessa siffror är det lätt att anta att alla moderna bilar är ungefär lika säkra i vid olycka, men ett amerikanskt test av mellanklass-suvar visar nu emellertid att så inte är fallet.

Det visar sig i stället att flera populära modeller, exempelvis från Lexus och Audi, har betydande svagheter på området.

Tesla begränsar Autopilot – återkallar 2 miljoner bilar

Baksätet nu mindre säkert

Mer specifikt handlar det om säkerheten för baksätespassagerare vid en krock med måttligt överlapp – ett scenario som exempelvis kan inträffa vid en frontalkrock på landsväg.

Det visar ett nytt test utfört av amerikanska IIHS, eller Insurance Institute for Highway Safety.

Organisationen har uppdaterat sina metoder genom att placera en krocktestdocka motsvarande storleken av ett 12-årigt barn eller en mindre kvinna i baksätet.

I moderna bilar är risken för livshotande skador för fastspända åkande nämligen nu större i baksätet än i framsätet.

Detta beror inte på att baksätet har blivit mindre säkert i absoluta tal, utan snarare att säkerheten i framsätena nu är så bra att baksätet nu är förhållandevis mindre säkert.

Vanligaste bilproblemet vintertid – gäller särskilt elbilar

U-båtsproblematik

Det som visade sig vara ett stort problem för flera bilar i testet är risken för det man på engelska kallar “submarining” för baksätespassagerarna.

Detta är risken för att den åkandes höfter inte hålls på plats ordentligt av säkerhetsbältet, så att den åkande glider nedåt och framåt under bältet vid en krock.

För att bilens säkerhetssystem ska fungera ordentligt ska den åkande flytta på sig så lite som möjligt vid en krock.

Volvo XC60 var den enda bilen i testet som fick full pott. Foto: IIHS

Volvo XC60 ligger i topp

IIHS testade åtta mellanstora suvar, och av dessa var Volvo XC60 den enda som fick det högsta betyget “good”, eller bra, på samtliga punkter för passagerare i både fram- och baksätet.

Detta kan ses som anmärkningsvärt då den nuvarande generationen av XC60 är närmare sju år gammal, och visar att Volvo fortfarande håller högsta klass vad gäller säkerhet.

Mercedes-Benz GLE fick också bra betyg, men var inte riktigt lika bra som Volvon på att skydda åkande i baksätet mot huvud- och nackskador. 

Modellerna visar dock inte några tendenser till submarining.

Tesla tystar anställda med hemliga avtal – IF Metall rasar

Audi och Lexus får kritik

Några sådana tendenser visade inte heller BMW X3, men den kritiserades i stället för hur nära dockans huvud kom till ryggstödet på stolen framför och fick totalbetyget “adequate”, eller godkänt. 

Värre ser det ut för de populära familjesuvarna Audi Q5 och Lexus RX, som båda får hård kritik för hur säkerhetsbältena i baksätet tillåter submarining. 

De anses därför endast vara medelmåttiga i termer av säkerhet.

Sämst betyg i testet får Cadillac XT6, som erbjuder dåligt skydd för baksätespassagerare på ett flertal punkter och får totalbetyget “poor”, eller usel. Modellen säljs dock inte i Europa.

Skynda fynda - EU stoppar populära Porsche-modellen

Bil