Nya Škoda Enyaq provkörd – förståndets bästa vän
Škoda Enyaq säljer redan i drivor och har på kort tid blivit en av märkets viktigaste modeller. För att den ska förbli attraktiv har man uppdaterat den för 2024.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Konsensus på redaktionen har varit att Enyaq framstår som ett vettigareval jämte koncernsyskonen, däribland Volkswagen ID.4. Ett gäng förbättringar lär knappast ändra på det.
Till nyheterna i uppdaterade Škoda Enyaq hör en lyxig utrustningsnivå kallad Laurin & Klement, nya drivlinor samt ett uppdaterat infotainmentsystem. Alla uppdateringar gäller såväl suv- som coupé-modellen.
Jag begav mig till de österrikiska Alperna för att stifta närmare bekantskap med nya Škoda Enyaq.
Škoda travar varsamt framåt
För Škodas del handlar uppdateringen främst om att polera bort småskavanker och se till att Enyaq känns fortsatt fräsch. Mottot “ändra inte på ett vinnande koncept, men nöj dig inte heller med detta” har sannerligen följts till punkt och pricka.
Vid första anblick har nämligen inget förändrats. Såväl exteriör som interiör är knappt särskiljbara från tidigare årsmodeller. Det innebär att Enyaq förblir elegant, även om den upplysta grillen, tillika tandställningen, i fronten är lite väl grotesk.
Det enda som rent utseendemässigt kan avslöja nya Enyaq är om bilen har utrustningsnivån Laurin & Klement, eller L&K.
Krocktestet avslöjar: Populär suv livsfarlig för barn
Ett beprövat koncept
Det är en utrustningsnivå som funnits på andra modeller i Škodas stall men som är ny för just Enyaq. Till skillnad från den andra utrustningsnivån Sport Line läggs krutet på lite extra flärd och komfort, något som säkerligen tilltalar majoriteten av Enyaq-kunder desto mer.
Exteriören på L&K-modeller pryds med detaljer i matt silver som på basmodellen är karossfärgade och på Sport Line-modeller är blanksvarta. Vidare får L&K-modellen unika fälgalternativ.
Invändigt får L&K-modellerna ett lyft i form av läderklädsel och framstolar med såväl värme och ventilation som massage. Den har även all tänkbar teknologi och ett bättre ljudsystem.
L&K-varianten är kort sagt en fullsmetad Enyaq som får priset att sticka iväg med 100 000 kronor, vilket gör Enyaq 85x L&K dyrare än Enyaq RS.
Farliga felet på Tesla – skyller haverier på ägarna
Nyheter under skalet
En av de större förändringarna har skett på drivlinefronten, där man har skrotat iV 80 samt iV 80x och ersatt dem med 85 respektive 85x. Även RS-modellen har fått sig ett lyft.
Räckvidden har ökat med cirka 20 km för samtliga modeller och även prestandan har förbättrats.
Den största skillnaden märks av i Enyaq 85 som har gått från 204 hk till 286, vilket är samma effekt som i fyrhjulsdrivna 85x. Enyaq RS har nu 340 hk istället för 299 vilket differentierar den mer från de andra drivlinorna än tidigare.
De fyrhjulsdrivna modellerna är nu kapabla av snabbladdning med en effekt på 175 kW och förvärmning av batteriet går nu att aktivera manuellt genom den nya mjukvaran.
Bilar från 271 fyllekörare har skickats till Ukraina
Mjukvara som inte ger en huvudvärk
Mjukvaran är något som tidigare har kritiserats, och Škoda har lyssnat. Man har omarbetat alltihop med långt mer intuitiva menyer och programmerbara genvägar.
Klimatinställningarna hittar man tyvärr på skärmen, men de mest grundläggande inställningarna är ständigt synliga och självaste klimatmenyn har stora och tydliga knappar.
Systemet i helhet upplevs även som mer responsivt än innan och efter några timmar bakom ratten är man bra vän med det hela.
Trådlöst Apple CarPlay och Android Auto är också ett utmärkt alternativ som fungerar fint.
Här är storstaden som höjer trängselskatten till 235 kronor
Škoda Enyaq på den öppna vägen
Škoda Enyaq har aldrig varit en särskilt pulshöjande modell, inte ens i RS-skrud. Frågar man mig är det bestämt positivt i en bil tänkt att tjänstgöra som familjetransport på heltid.
Den ökade effekten märks dock av och samtliga versioner är med råge kvicka nog för att susa runt i vardagstrafiken.
RS-modellen är fortfarande inte särskilt exalterande, även om den i väldigt specifika hastighetsintervall kan mosa in passagerarna i de skålade sportstolarna vid fullt gaspådrag.
Det RS-modellen främst faller på är komfort och styrning. Sportfjädringen får bilen att kännas markant mer stötig och stissig, och styrningen upplevs som artificiellt tung utan att bättre kommunicera vad som försiggår vid hjulen.
Bäst har man det bakom ratten på L&K-modellerna, där upplevelsen, trots de stora fälgarna, är i högsta grad avslappnande.
På de slingriga alpvägarna uppträder Enyaq tryggt och kontrollerat även vid mer aggressiv körning. Det innefattar även bakhjulsdrivna Enyaq 85 som snabbt eliminerar eventuell överstyrning som lätt uppstår när termometern visar minus.
Fortfarande en favorit
Kontentan är enkel; nya Škoda Enyaq förblir en fortsatt favorit i elbilsdjungeln tack vare sin praktiska natur och användarvänlighet. Den försöker inte vara något den inte borde vara och låter istället sina finurliga lösningar stå i centrum.
Det finns inte mycket prestige i att köra en Škoda, men ett mycket klokareval är svårt att göra. Enyaq har utan tvekan kört om koncernsyskonen i termer av ha-begär.
När det kommer till vilken av modellerna man ska välja finns inga dåliga alternativ, men Enyaq 85 framstår som mest vettig, förutsatt att man inte värderar snabbladdning högt. Vilken modell man än har ögonen på, bara undvik sportfjädringen.
Betyg av Nya Škoda Enyaq: 4/5
Škoda Enyaq 85 (2024)
Motor: Elmotor bak, 286 hästkrafter, 545 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,7 sekunder
Toppfart: Begränsad till 180 km/h
Elektrisk räckvidd: Upp till 560 km
Laddeffekt (AC/DC): 11 kW/135 kW
Batteri: 77 kWh
Vikt: 2 112 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4649/1879/1620 mm
Pris: från 559 900 SEK
Škoda Enyaq 85x (2024)
Motor: Elmotor fram & bak, 286 hästkrafter, 545 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,6 sekunder
Toppfart: Begränsad till 180 km/h
Elektrisk räckvidd: Upp till 531 km
Laddeffekt (AC/DC): 11 kW/175 kW
Batteri: 77 kWh
Vikt: 2 222 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4649/1879/1620 mm
Pris: från 599 900 SEK
Škoda Enyaq RS (2024)
Motor: Elmotor fram & bak, 340 hästkrafter, 545 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 5,5 sekunder
Toppfart: Begränsad till 180 km/h
Elektrisk räckvidd: Upp till 539 km
Laddeffekt (AC/DC): 11 kW/175 kW
Batteri: 77 kWh
Vikt: 2 251 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4653/1879/1615 mm
Pris: från 659 900 SEK