Årets bil testad: Renault Scenic har sjuk räckvidd
Lång räckvidd på en elbil förknippas ofta med en prislapp som genast får en att svettas. Det är något franska Renault vill råda bot på med nya Renault Scenic. Marcus åkte till den spanska solkusten för en provkörning.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Renault Scenic E-Tech Electric, bilens fullständiga beteckning, är en renodlad elbil till skillnad från föregående generationer Scenic.
Modellen lanserades 1996 och 28 år sedan har det blivit dags att elektrifiera den framgångsrika bilen.
Det är omöjligt att elektrifiera alla bilar - enligt Bosch vd
Med anor från förr
Renault Scenic är inte den första traditionella Renault-bilen som lanserats i endast helt elektriskt utförande.
Först ut var Megane E-Tech Electric, den kriminellt underskattade elbilsvarianten av den ikoniska (åtminstone inom Renault-kretsar) halvkombin.
Renault har som målsättning att demokratisera elbilen. Det ska fransoserna göra genom att erbjuda bestämt konkurrenskraftiga priser sett till räckvidd och rymd.
Scenic erbjuder således marknadens bästa förhållande mellan pris och räckvidd.
Den vann även utmärkelsen Årets bil 2024.
Äntligen! Euro NCAP sätter ner foten mot farliga trenden
Räckvidd för stålarna
Renault Scenic kan fås med 625 kilometers räckvidd enligt WLTP för knappt 550 000 kronor. I Spanien uppskattade jag den verkliga räckvidden till drygt 45 mil.
Exteriört har Renault kryddat till det med nya Scenic, inte minst om man blickar tillbaka på familjeträdet. Med ett hjul i varje hörn ser Scenic lite sportig ut, och hjulens placering sörjer även för mycket rymd på insidan.
Infotainmentsystemet är taget från Google, vilket med andra ord innebär att det fungerar nästan felfritt. Kvalitetskänslan är ingenting som får en att tappa hakan, men det gäller att spara in där det går för att pressa priserna.
Baksätet är rymligt, även för undertecknad som är 184 centimeter lång, men det saknas lårstöd.
F1-stjärnans stulna Ferrari återfunnen efter 28 år – i Japan
Full kareta på den spanska solkusten
Vår testbil – med det stora batteriet – var försedd med 220 franska cheuvaux som drev framhjulen. Det är en oerhört rimlig mängd kraft samtidigt som eldriften gör att Scenic är bestämt pigg.
Scenic har även en imponerande låg vikt och upplevs som flink. Styrningen är samma som i Megane och är väldigt direkt.
Fjädringen är den största kördynamiska svagheten hos Scenic, ännu ett område där man kan spara in rätt mycket stålar. Med det sagt är Scenic gungig på typiskt franskt manér. Den ogillar emellertid för ojämna vägar och fjädringen är stundtals hoppig.
Kupén är väldigt tyst, något fransmännen fokuserat på. Man luras emellertid lite av de släta spanska vägarna.
Bensinpriserna är för låga – enligt Trafikverket
Renault Scenic är très bien
Nya Renault Scenic fokuserar på att demokratisera elbilen med siktet inställt på tjänstebilisten och familjen. Den känns gomgående vettig och den imponerande räckvidden– inte minst sett till priset – är svårslagen.
Det skulle inte förvåna mig om Scenic blir en bestämt vanlig syn på våra vägar, elbilsvintern till trots.
Familjefavoriten testad: Vi provkör nya Volkswagen Passat
Betyg för Renault Scenic 4/5
Renault Scenic E-Tech Electric (2024)
Motor: En elmotor fram, 220 hästkrafter, 300 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 7,9 sekunder
Toppfart: 170 km/h
Elektrisk räckvidd: 625 km
Vikt: 1 842 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4470/1571/1908 mm
Pris: Från 549 900 SEK