Lamborghini Urus S
Lamborghini Uris finns nu i en S-version - Foto: Lamborghini

Vi provkör Lamborghini Urus S – en tysk i italiensk kostym

Fläskiga suvar med höga doser prestanda och lyx är bland det mest fashionabla i bilväg. Likt många andra konkurrenter har Lamborghini även ett alternativ i suv-djungeln, kallad Urus. Nu har en uppdaterad version gjort entré och vi begav oss till franska Alperna för en provkörning.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

Den nya modellen har fått tillägget “S” i beteckningen och ska enligt italiernarna vara bättre på exakt allt. Det S-versionen begåvas med är 16 ytterligare hästkrafter, ett vassare yttre och ett rejälare avgassystem. Skillnaderna är inte enorma och Urus S blir den nya instegsmodellen i Lamborghinis suv-portfölj.

En atletisk nallebjörn

Lamborghini Urus S har ett utseende som är oerhört aggressivt, något som genererar en hel del uppmärksamhet. Det är inte direkt marknadens mest diskreta alternativ.

Urus passar bra för märkets målgrupp - Foto: Lamborghini

Det är inte utan anledning, utan Lamborghini är väl medvetna om hur deras kundgrupp ser ut. Den typiske Lambo-kunden tenderar att vara en sådan som gillar märken som Gucci och som gärna kör genom stan med sportläget påslaget.

Formel 1-legenden Ayrton Sennas gamla superbil är till salu

En tysk i en italiensk kostym

På insidan möts man av en interiör som fullständigt osar Audi. Det tyska märket har nämligen ägt Lamborghini sedan 1998.

Det är tydligt när man ser infotainmentsystemet, knapparna och reglagen, samt hör varningsljuden. 

Interiören bär tydliga Audi-drag - Foto: Lamborghini

I fallet Lamborghini är det naturligtvis även en pekuniär fråga, men det är lite tråkigt att betala flera miljoner för en bil och mötas av en interiör hämtad från ett helt annat märke.

Även Bentley ingår i samma koncern, men de har lyckats betydligt bättre med att differentiera interiören.

Elbilen med längst räckvidd 2024

En frustande tjur

Som svar på tal säger Lamborghini att de minsann lagt mer krut på att utmärka upplevelsen bakom ratten snarare än interiören. Under huven en 4-liters V8 som har skrämts upp till 666 hästkrafter. 

Urus klarar kurvor med bravur, trots sina 2,2 ton - Foto: Lamborghini

Det är samma pjäs som man finner i bilar som Audi RS Q8 och Porsche Cayenne Turbo. Urus S klarar av sprinten till 100 km/h på blott 3,5 sekunder, vilket innebär att den äntrar superbilsterritorium.

Det adaptiva luftfjädringssystemet sörjer för god komfort och Urus S är synnerligen bekväm. Samtidigt lyckas den hantera kurviga vägar med bravur, trots sina 2,2 ton.

Leasing på elbilar en “tickande bomb” – varnar experten

Lamborghini Urus känns inte tillräckligt speciell

Det största tillkortakommandet hos Urus är att den inte upplevs som särskilt speciell att köra. I vanlig körning känns den som en helt vanlig lyx-suv, ett område där exempelvis Aston Martin DBX lyckas bättre.

Det är först när man lossar på bilens tyglar ordentligt som motorljudet blir tillräckligt högt och den goda väghållningen gör sig tillkänna. Det är dock sannolikt något en Urus-förare aldrig kommer att göra.

Är man på jakt efter något som känns mer speciellt bör man blicka över mot en Aston Martin DBX eller en Ferrari Purosangue.

Lamborghini Urus känns inte tillräckligt speciell - Foto: Lamborghini

Vill man istället ha något som känns handgjort och lyxigt bör man titta på Bentley Bentayga.

Vill man ha liknande prestanda och teknik bör man blicka mot en Audi RS Q8 eller Porsche Cayenne Turbo.

Men om man har siktet inställt på uppmärksamhet och design, är Lamborghini Urus ett utmärkt val. Den är dessutom trevlig att köra, med prestanda som heter duga och en hög komfortnivå. Urus känns dock inte särskilt italiensk, men det är på gott och ont.

EU-granskare sågar övergång till elbilar – kan skada ekonomin

Första intryck: 3,5/5

Lamborghini Urus S (2024)
Motor: 4-liters V8, bensin, 666 hästkrafter, 850 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,5 sekunder
Toppfart: 305 km/h
Vikt:
2 197 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5112/2181/1638 mm
Pris: Från 2 750 000 SEK

Bil
stats