Vi provkör Citroën ë-C3 – årets viktigaste elbil?
Små, överkomliga elbilar kommer att spela en nyckelroll i övergången till eldrift, och det gör Citroën ë-C3 till en av årets viktigaste nya bilar. Gustaf Gripenlöf Karlberg har varit i Österrike för att provköra.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Utbudet av bra elbilar med rimlig räckvidd har vuxit ordentligt under de senaste åren, samtidigt som det kontinuerligt förbättrade laddnätverket innebär att en elbil fungerar för allt fler människor.
Problemet är bara att alla elbilar har varit på tok för dyra för den breda massan, och nästa våg i elektrifieringen är således små, billiga elbilar där man inte behöver tumma på räckvidden.
Nya Citroën ë-C3, med ett grundpris på strax under 300 000 kronor, är en av de första billiga elbilarna på marknaden.
Tesla Model Y utklassas av småbil från Rumänien
Byggd i Europa för Europa
Elbilar för under 300 000 kronor har funnits tidigare i Europa, men de har varit väldigt enkla, små och långsamma skapelser med begränsad räckvidd och laddhastighet.
En vanlig lösning för billiga elbilar är också att lägga produktionen i Kina för att få ner priset. Citroën ë-C3 är i stället byggd i Slovakien, och erbjuder en räckvidd på goda 320 kilometer.
Batteriet på 44 kWh, som för övrigt är den enda större komponenten som i dagsläget kommer från Kina, går att snabbladda upp till en effekt på 100 kW.
Framöver kommer nya Citroën C3 även att komma som laddhybrid, bensinhybrid, samt med en traditionell bensinmotor. För Sverige är den eldrivna versionen emellertid mest intressant, så det är där vi lägger vårt fokus.
Med fokus på kostnader
Nyckeln till att få ner priset på nya Citroën ë-C3 och fortfarande bygga en kvalitetsbil har varit att använda samma filosofi som märket använder i sina billigaste modeller för Indien och Brasilien.
Det handlar om att man prioriterar de detaljer som kunderna verkligen bryr sig om, och sparar in på allt annat.
Bilen är exempelvis utrustad med en luftvärmepump vilket är bra för effektiviteten, men måste startas på traditionellt vis med en nyckel.
Totalt sett har antalet komponenter i bilen minskat med runt 25 procent.
Ladda elbil i sommarstugan – så undviker du brandrisken
Billig men solid
Den plats där den kostnadseffektiva filosofin kanske märks allra mest är i interiören, som vid första anblick känns relativt påkostad för en så rationellt byggd bil.
Designen av instrumentbrädan är attraktiv med material som ser intressanta ut, och man har kostat på ordentligt vadderade säten både fram och bak. Logiken är att en riktigt Citroën ska erbjuda en god komfort, även om jag dock kan tycka att ett justerbart svankstöd på förarstolen hade varit på sin plats.
Tittar man lite närmare ser man emellertid att både dörrpanelerna och instrumentbrädan är i billig hårdplast, men det framstår inte som något problem.
Byggkvaliteten känns oerhört solid för en billig Stellantis-produkt, och det känns som att interiören kommer att hålla ihop i många år.
Bra utrymme för storleken
Tack vare att C3 numera är en liten suv i stället för en halvkombi finns det också gott om utrymme interiört.
Baksätet erbjuder bra huvudutrymme, och det går förvånansvärt bra att sitta bakom en lång förare med tanke på att bilen bara är drygt fyra meter lång. Även bagageutrymmet håller en tillfredsställande storlek.
På äkta franskt vis finns det också några udda lösningar. Man har exempelvis lånat ett blad ur Peugeots bok och monterat en ganksa liten ratt som man tittar ovanför för att se den lilla display som utgör instrumenten. En lösning som fungerar bra.
I mitten finner vi en stor touchskärm som huserar infotainmentsystemet, som erbjuder både trådlöst Apple Carplay och Android Auto. Under denna finner vi att man inte har snålat på fysiska reglage för ventilationen, vilket uppskattas.
På den billigaste versionen, kallad You, byts skärmen mot ett fäste för en telefon. En speciell app ser då till att telefonen kan kommunicera med bilen.
EU: Strafftullar på elbilar från Kina skjuts upp
Citroën ë-C3 är stabil och säker
När man ger sig ut på vägen finner man att man inte heller har snålat in vad gäller vägegenskaperna.
Den kanske största komplimangen man kan ge en bil med så kompakta mått som nya Citroën C3 är att de känns vuxen från bakom ratten, med låg ljudnivå och ett stabilt och säkert chassi.
Jämfört med andra elbilar bjuder Citroën ë-C3 på relativt modest prestanda, med en effekt på 113 hästkrafter och en 0 till 100-tid på 11 sekunder. Bilen är dock fortfarande kvickare än en jämförbar bensinbil vilket får anses vara gott nog.
En viss fördröjning i gasresponsen kan dock ställa till det en smula när man måste reagera snabbt i en korsning.
Tummar inte på komforten
Något man inte heller har tummat på är komforten, vilket som sagt är en central egenskap för en Citroën.
Man har monterat relativt mjuk fjädring i kombination med hydrauliska fjädringsstopp, vilket gör att både stora och små gupp hanteras otroligt bra för en så kompakt bil.
Detta sattes på prov när vi korsade gränsen från Österrike in i Ungern, och vägarna plötsligt närmast liknade ett månlandskap.
Fokuset på komfort och den stabila körkänslan gör däremot att Citroën ë-C3 inte är riktigt så lekfull som man kanske förväntar sig av en liten fransk bil. Styrningen är relativt långsam, och chassit är inte särskilt flinkt med gott om lut i kurvorna.
För de flesta kunderna är nog detta en vettig kompromiss.
Experten: Bensinpriset snart 35 kronor litern i Sverige
Citroën ë-C3 finns i två varianter
Med nya ë-C3 känns det som att Citroën verkligen har tänkt igenom varenda detalj för att leverera en prisvärd elbil till en rimlig prislapp.
Utförandet är enkelt på sina ställen, men bilen har köregenskaperna av en större vagn och känns välbyggd. Dessutom är räckvidden bra och komforten god.
I Sverige kommer bilen att erbjudas i de två versionerna You och Max, varav den första är landets billigaste elbil med ett grundpris på 299 990 kronor.
Den stora förlusten jämfört med Max-versionen är att ë-C3 You inte erbjuder vinterpaketet med värme i ratten och framsätena.
Det betyder att man vackert får betala 50 000 kronor extra för den dyrare versionen.
Då sticker priset fortfarande ut som bra. Huruvida detta håller i sig när konkurrenterna lanserar motsvarande modeller återstår dock att se.
De första kundexemplaren av Citroën ë-C3 är på plats i Sverige till hösten.
Första intryck av Citroën ë-C3: 4,5/5
Citroën ë-C3 (2024)
Motor: Elmotor fram, 113 hästkrafter, 143 newtonmeter.
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 11,0 sekunder
Toppfart: 135 km/h
Räckvidd: 320 km WLTP
Vikt: 1 416 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4015/1813/1577 mm
Pris: Från 299 990 SEK