Vi provkör nya Ford Mustang: En av de sista med V8
Ford Mustang har varit en konstant på marknaden sedan mitten av 1960-talet. Nu har det kommit en helt ny generation av den amerikanska muskelbilen. Är den märkbart bättre än förut eller spelar samma gamla musik fortfarande i Fords fabriker?
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Vi begav oss till Nice i Frankrike för att ta reda på det.
Text: Andreas Bergman
Helt ny? Verkligen?
Vid första ögonkast ser nya Mustang inte alls ut som en ny Mustang. Vid en närmare titt anmärker man dock på att varenda karosspanel minsann är ny. Nya Mustang ser tveklöst moderna ut, trots konservativa uppdateringar, och den amerikanska muskelbilen behåller retrostuket på designen.
Chevrolet Blazer från 1970 provkörd - drömbil för fem miljoner
Inget för finsmakaren
På insidan möts man av en desto tydligare skillnad. Interiören domineras av en stor panel à la två skärmar – en för infotainment och en för instrument. En rad funktioner har dessutom flyttats till skärmen – däribland klimatanläggningen – vilket blir onödigt pilligt. Lyckligtvis har vissa fysiska knappar behållits intakta.
I termer av kvalitet möts man av det man kan förvänta sig av Ford Mustang – en hel del hårdplast och en bil där krutet har lagts på motorn snarare än att göra interiören till något märkvärdigt.
Kändisarna som är portade av Ferrari
En V8 under huven består
Det absolut viktigaste i en Ford Mustang är naturligtvis motorn. Jag kan gladeligen rapportera att Ford har behållit den fem liter stor V8-motorn under huven, vilket i en tid av elektrifiering framstår som både uråldrig och underbar.
Motorn pumpar ut 446 hästkrafter och massvis med härligt muller. Kraften går ner i backen via en sexväxlad manuell eller 10-stegad automatlåda. Den manuella lådan är tveklöst att föredra, då automatlådan växlar på tok för ofta.
Därför måste man betala 46 miljoner för den här klockan
Konsten att växla
Den sexväxlade manuella växellådan är lättanvänd och det är enkelt att finna ett gott samspel med kopplingen. Att varva ut varje växel bjuder på rejäla doser underhållning, samtidigt som man möts av en mekanisk skönsång i form av den åttacylindriga motorn under huven.
Det krävs mycket styrinput för att ta bilen runt kurvor och det känns som att det är mycket massa som ska byta riktning.
Mustang är tveklöst fortsatt mer av en slägga än en skalpell, och trivs bättre en bit under gränsen än mitt på den. Fjädringen är sympatiskt inställd för vardagskörning med konsekvensen att bilen rör sig en hel del i höjdled på ojämna vägar.
Lamborghinis vd: Elbilar är inte intressanta
Ett jubileumsår för Ford Mustang
2024 markerar 60 års av Mustang, något Ford firar med den sportiga specialversionen Dark Horse som vi också fick provköra i Nice. Den begåvas med extra hästkrafter, andra fälgar, och en rad kosmetiska uppdateringar.
I verkligheten är inte skillnaderna mellan de två modellerna särskilt märkbara. Det tydligaste är priset – Dark Horse kostar 130 000 kronor mer, pengar jag hellre sparar då en Mustang är tänkt att vara tillgänglig för gemene man.
Vändningen: Mercedes ratar hybrid - tar tillbaka V8
Ford Mustang fortsätter att göra det den gör bäst
Nya Ford Mustang är uppfriskande traditionell. Dess charm ligger i V8-motorn under huven, en manuell växellåda och en körupplevelse som är mer i paritet med boxning snarare än schack.
Man behöver dessutom inte köra en Mustang som en vettvilling för att det ska bli roligt. Visst spelar samma musik fortfarande i Fords sportbilsfabriker, men det är det som är charmen med nya Mustang.
Vi provkör Lamborghini Urus S - en tysk i en italiensk kostym
Första intryck av Ford Mustang GT: 4/5
Motor: 5-liters V8, bensin, 446 hästkrafter, 540 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell låda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 5,3 sekunder
Toppfart: 250 km/h
Vikt: 1 808 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4810/2080/1394 mm
Pris: Från 665 900 SEK