Mackdöden har blivit ett utbrett fenomen i Sverige under de senaste åren, då mackar tvingas stänga på grund av faktorer som tuffa ekonomiska förhållanden och övergången till elbilar.
I april tvingades OKQ8-stationen i värmländska Hagfors begära konkurs, och Thomas Andersson, nytillträdd vd på OKQ8 Värmland, ser inte ljust på framtiden för mackarna.
“Folk har inga pengar längre”
Det var i april som kunder möttes av en skylt som meddelade att OKQ8-macken i Hagfors var stängd, vilket Värmlands Folkblad rapporterade om.
Mackföreståndaren Erik Helgesson har drivit macken i fyra år, och ska ha fått kämpa hårt för att få ekonomin att gå ihop. Han ser flera förklaringar till det svåra läget för mackarna.
– Folk har inga pengar längre. Det har varit en pandemi, det pågår krig i omvärlden och höga räntor. Då går köptrenden nedåt och resultatet blir därefter, säger han till Värmlands Folkblad.
Konkursen för OKQ8-macken i Hagfors, som under förra året omsatte 39 miljoner kronor och bara tjänade 178 000 kronor, berör enligt Erik Helgesson fem medarbetare.
Är sista macken byggd i Sverige?
Beskedet om konkursen kom strax efter att Thomas Andersson tillträtt som vd på OK Värmland, som driver de värmländska OKQ8-mackarna.
Den nytillträdde vd:n förutspår stora förändringar för branschen under kommande år, då allt fler mackar kommer att tvingas stänga när laddhybrider och elbilar tar över marknaden.
– Jag tror att den sista bensinmacken är byggd i Sverige, säger han till Värmlands Folkblad.
Vidare förklarar han att det är oerhört kostnadsintensivt att hålla en bensinstation i drift, inte minst på grund av det omfattande regelverk som gäller.
I stället satsar OKQ8 hårt på att installera snabbladdare på sina mackar, och investerar hellre i detta än att bygga nya bensinstationer.