Xpeng G6 provkörd – en vass Tesla-konkurrent
Den mellanstora suven Xpeng G6 är en kinesisk utmanare till världens mest sålda bil Tesla Model Y. Vi har provkört i Amsterdam.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Xpeng är ett av de kinesiska bilmärken som inte är statligt ägt, och har den senaste tiden satsat hårt för att slå sig in på den europeiska marknaden med sina elbilar.
I Sverige erbjuder man redan lyxsuven G9 samt den sportiga sedanen P7, och nu kompletteras utbudet med den mellanstora suven G6.
Tanken är att bilen ska konkurrera direkt med storsäljaren Tesla Model Y, som blev världens mest sålda bil 2023.
Läs mer: Vad betyder en orange registreringsskylt? Här är svaret
Xpeng G6 tar sikte på Tesla Model Y
Xpeng har tagit bestämda steg för att expandera sin verksamhet i Europa under de senaste åren. Utöver Sverige har man exempelvis även lanserat sina bilar i Frankrike och Tyskland.
Segmentet man ger sig in i med G6 är utan tvekan populärt, men konkurrensen är också hård.
Den största konkurrenten är som sagt Tesla Model Y, och likheterna är slående. Det skiljer bara två millimeter mellan bilarna på längden, och prisskillnaden ligger på runt 30 000 kronor till den kinesiska vagnens fördel.
Xpeng G6 erbjuds i de tre versionerna Standard Range, Long Range och Performance, varav samtliga utöver en elektriskt utfällbar dragkrok är fullutrustade.
Batteriet i den förstnämnda versionen har en kapacitet på 66 kWh, medan de två senare har ett batteri på 87,5 kWh. Räckvidden för respektive modell ligger på 435, 570 och 550 kilometer.
Xpeng satsar på teknik i G6
På teknikfronten imponerar Xpeng G6 utan tvekan.
Den är byggd på en 800-voltsplattform som erbjuder vehicle to load. Effekten vid snabbladdning ligger på 215 kW för Standard Range-modellen, och 280 kW för Long Range- och Performance-versionerna.
Samtliga modeller är som standard utrustade med luftvärmepump för uppvärmningen, och förkonditionering av batteriet kan startas manuellt genom ett knapptryck på skärmen.
Ett känslomässigt formspråk
När det gäller utseendet av nya G6 säger Xpeng att de använder sig av ett “känslomässigt” designspråk med inspiration från science fiction.
Utöver fronten, det så kallade “Robotansiktet”, är designen emellertid ganska intetsägande, vilket inte hjälps av att färgpaletten för det mesta går i gråskala.
Utöver en väldigt stark orange kulör kallad “Fiery orange” erbjuds bilen i vit, svart, silver och grå. Vit är den enda färgen som är standard.
Läs mer: Varning för olyckor och köer: Vägar att undvika i midsommar
Skandinaviskt inspirerad interiör
Interiört bjuder Xpeng G6 på betydligt mer känsla, med ett avskalat och närmast skandinaviskt formspråk.
Till skillnad från i konkurrenten Tesla Model Y har man inte sparat in på en dedikerad skärm för instrumenten och riktiga knappar på ratten. Materialen, med mjuka ytor och varierande texturer, känns också mer inbjudande än i Teslan
I baksätet finns det gott om plats även för över 190 centimeter långa personer, och tack vare det stora glastaket finns det gott om ljus där bak.
Bagageutrymmet rymmer 571 liter vilket är fullt godkänt för klassen, och det är också dragvikten på 1 500 kilo. Något bagageutrymme under huven där fram finns det däremot inte.
Gott om utrustning
Man har inte heller snålat med utrustningen, som innefattar värme i både fram- och baksätet, samt ventilation i framstolarna. Även ljudsystemet med sina 18 högtalare och effekt på 960 W imponerar.
Infotainmentsystemet bor på en 15 tum stor skärm i mitten, och är dessvärre ganska krångligt att lära känna. Att man har bakat in många av bilens funktioner här gör inte saken bättre.
Trådlöst Apple Carplay och Android Auto finns dock som standard, och de två trådlösa mobilladdarna är kylda och har en effekt på hela 50 W.
En något mer traditionell layout hade inte skadat, men på det stora hela känns interiören inbjudande och väl ihopskruvad.
Läs mer: Bränslepriser kan rasa – tack vare elbilar
Nästan onödigt snabb
Den variant av Xpeng G6 som stod till vårt förfogande för provkörningen var toppmodellen Performance, med fyrhjulsdrift och en effekt på 476 hästkrafter.
Namnet till trots handlar det inte om någon råbarkad sportbil, utan det handlar snarare om att bilen med sin höga effekt är en bättre sprinter än de andra versionerna av modellen.
Performance-modellen är också den enda varianten av G6 med fyrhjulsdrift.
Bilen är mycket riktigt snabb, egentligen onödigt snabb för sitt ändamål, men tack vare en välkalibrerad gaspedal är kraften lätt att modulera.
Kör man lugnt belönas man med en blygsam förbrukning på 14 kWh per 100 kilometer, vilket motsvarar en räckvidd på över 600 kilometer.
Ett chassi som övertygar
Fördelen med att Xpeng G6 i Performance-skrud inte är en renodlad prestandamodell är att fjädringskomforten är riktigt bra – trots att chassit är en punkt där man valt att spara pengar.
Bilen har varken adaptiva stötdämpare eller luftfjädring men chassit framstår ändå som sofistikerat. Det är varken svampigt eller stötigt utan snarare väl avvägt.
Tack vare de ljudisolerade rutorna och den goda aerodynamiken är ljudnivån i kupén också riktigt låg, med endast en liten bit däckljud som letar sig in.
Läs mer: Bästa bilen i Sverige är en elbil – enligt ägarna
Ett prisvärt tillskott till klassen
Det kan tyckas bisarrt att kalla en familjebil med ett grundpris på över halvmiljonen billig, men med dagens mått mätt är detta en fullt normal prislapp.
Sett till vad man får för pengarna är Xpeng G6 med ett grundpris på 529 000 kronor utan tvekan prisvärd, då den är byggd på en 800-voltsplattform och känns verkligt högkvalitativ och genomarbetad.
Interiören är också bättre strukturerad än i Tesla Model Y, och därmed mer tillmötesgående att använda. Xpeng har också lyckats bra med att satsa på högteknologiska lösningar där det verkligen märks, kombinerat med enklare lösningar för funktioner som inte behöver krånglas till.
Det stora frågetecknet är huruvida Xpeng lyckas att leverera en lika bra kundupplevelse som mer etablerade bilmärken.
Lyckas man med det är Xpeng G6 en fullt värdig utmanare till Tesla Model Y.
Första intryck av Xpeng G6: 4/5
Xpeng G6 AWD Performance
Motor: En elmotor på varje axel, 476 hästkrafter, 660 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,1 sek
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 550 km
Vikt: 2 120 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4753/1920/1650 mm
Pris: Från 619 900 SEK
Xpeng G6 RWD Long Range
Motor: Elmotor, 286 hästkrafter, 440 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,7 sek
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 570 km
Vikt: 2 025 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4753/1920/1650 mm
Pris: Från 579 900 SEK
Xpeng G6 RWD Standard Range
Motor: Elmotor, 258 hästkrafter, 440 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 6,9 sek
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 435 km
Vikt: 2 025 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4753/1920/1650 mm
Pris: Från 529 900 SEK