Vi bor i nya Mercedes Marco Polo: Marknadens lyxigaste husbil
Sommaren innebär att husbilssäsongen är i full sving, en trend som Mercedes hakat på de senaste 40 åren. Nu har märkets senaste pjäs, Mercedes-Benz Marco Polo, uppdaterats.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Vi begav oss till Skottland för en provkörning för att provbo i den V-klass-baserade kompakta husbilen.
Glamping – med rötter i Skottland
Användningen av koncept som ”vanlife” och ”glamping” har sett en explosionsartad utveckling på senare år. Faktum är att båda koncept har sitt ursprung i Skottland.
Målet med vanlife och glamping är helt enkelt att komma så nära naturen som möjligt utan att bli av med alla bekvämligheter.
Mercedes-Benz Marco Polo försöker alltså vara en rullande lyxhusbil som tar dig dit du vill och låter dig slå läger där så bekvämt som möjligt.
Samtidigt vill Mercedes att den, till skillnad från den traditionella husbilen, ska gå att använda i vardagen och kanske till och med agera familjens enda kärra.
Läs även: Så fort får polisen köra utan blåljus
Vad är nytt i Mercedes-Benz Marco Polo?
I och med uppdateringen av Marco Polo har Mercedes fokuserat på design och teknik. På självaste campingfronten har inte särskilt mycket hänt, men det är inte nödvändigtvis dåligt heller.
Framtill har Marco Polo bestyckats med en ny och större grill samt nya strålkastare. Baktill har man skrivit ut Mercedes-Benz strax under rutan, som går att öppna separat från resten av bakluckan. Fiffigt!
De största framstegen har gjorts i framsätet där interiören är helt omarbetad för att hamna mer i linje med Mercedes nuvarande personbilsutbud.
Det betyder dubbla skärmar, en redig uppsättning fysiska knappar och trädekor så långt ögat når.
Även om kvaliteten inte är helt övertygande vid närmare inspektion, ser allt väldigt prydligt ut och bortsett från touch-knapparna på ratten är allt väldigt tillmötesgående.
Läs även: Bensinpriset - därför ska du sluta bry dig
Ett äventyr i Skottland
Trots sina i sammanhanget kompakta yttermått, är Marco Polo över fem meter lång och knappast den smalaste bilen på vägen. Lyckligtvis tog det ungefär 50 meter innan jag visste precis var jag hade bilen. Den är vansinnigt lättkörd.
Trots vikten, som skulle få en sumobrottare att storkna, är skillnaden mot en vanlig V-Klass inte enorm och Marco Polo uppträder därför på ett liknande sätt. Den känns verkligen som en helt vanlig minibuss bakom ratten.
Väl ute på de skotska vägarna tog jag sikte mot resans första destination, en över 500 år gammal herrgård. Vägarna omges av fantastiskt vackra byar och enastående natur, men vägarna i sig är sanna måndagsexemplar. Lyckligtvis var testbilen extrautrustad med luftfjädring som kunde avvärja de allra flesta ojämnheter.
På väg mot nästa planerade stopp kunde jag bekanta mig med all teknik, däribland det intuitiva infotainmentsystemet och innerbackspegeln som kan växlas mellan spegel och skärm.
Det här kan mycket väl vara Mercedes bästa infotainment, och funktionaliteten är rejält utökad för Marco Polo-specifika funktioner.
Längs vägen stötte jag på en och annan loch omgiven av mäktiga bergssidor. De kurviga landsvägarna visade sig vara ett ypperligt dynamiskt test för Marco Polo. Tack vare en stark fyrcylindrig dieselmotor och fyrhjulsdrift kändes bilen som ett godståg. Saker flög inte heller omkring i köket tack vare magneter i botten av kabinetterna.
Väl framme vid en villa belägen precis intill en loch kunde jag njuta av utsikten och sätta mig och jobba en stund genom att rotera förarstolen och vika upp bordet baktill.
I köket intill finns även en 40 liter stor kylbox som klarar av att kyla ner till minus 18 grader vilket duger gott för färdproviant, men skulle lika gärna kunna användas i vardagen för frysvaror. Ytterligare bekvämligheter som 230-Voltsuttag och USB-portar finns även till förfogande.
Läs även: Saab försvinner från svenska vägar - så många finns kvar
Konsten att campa med Mercedes Marco Polo
Dagens sista destination, och sovplats, var belägen långt bort från någon form av vettig väg och kändes genuint naturnära.
Jag parkerade ”min” Mercedes-Benz Marco Polo och dök in i appen som styr alla husbilens funktioner. Därifrån kan man bland annat öppna upp taket, ställa temperatur och belysning, samt få bilen att ställa in sig platt gentemot marken tack vare luftfjädringen.
Sedan var det bara att rigga sovplatsen. Bilen har sovplats för fyra, förutsatt att man kommer ganska väl överens. Sängbredden både uppe och nere är strax över en meter, medan längden är strax över två.
Det var ingen konst att sova i Mercedes-Benz Marco Polo, och att på morgonen återställa till bänksoffa gick minst lika lätt. Frukost avverkades i bilen, även om de två gasplattorna inte kom till användning.
Detaljrikedomen som genomsyrar hela Marco Polo överträffade mina förväntningar, exempelvis som när jag möttes av en belyst spegel innanför ett av förvaringsskåpen. Allt känns taktilt och gediget samtidigt som trägolvet och de högblanka köksytorna ger lite maritim känsla.
Läs även: Nya Rolls-Royce Cullinan provkörd - värd fem miljoner?
Livet på en pinne
Mercedes-Benz Marco Polo erbjuder sannerligen livet på en pinne. Den har yttermått av en vanlig minibuss, men är kapabel att husera en familj på fyra på världens äventyr. Toalett är egentligen det enda man går miste om jämfört med de kolossala husbilarna. Här finns matgrupp, kök, dusch och en körupplevelse som är långt ifrån miserabel.
Trots den nästan ett decennium gamla plattformen vilken bilen byggs på, lyckas uppdateringen modernisera Marco Polo på precis rätt sätt.
Jämte en Volkswagen California framstår den som lyxigare, men snäppet mindre uttrycksfull. Framför allt är den bekvämare vilket väger tungt när man ska avverka många mil bakom ratten.
Hade campingsemester varit ett återkommande inslag i kalendern är uppdaterade Marco Polo tveklöst ett föredömligt inslag tack vare sin höga komfort, smidiga lösningar, och möjlighet att agera enda bil.
Läs även: Nya Mercedes Vito provkörd - med både eldrift och diesel
Första intryck av uppdaterade Mercedes-Benz Marco Polo: 4/5
Mercedes-Benz V-Klass Marco Polo 300 d 4Matic (2024)
Motor: 2-liters 4-cylindrig dieselmotor, 237 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 9-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,9 sek
Toppfart: 170 km/h
Vikt: 2 671 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5140/1928/1990 mm
Pris: Från 851 800 SEK