Så bra är nya Volkswagen Golf - årets viktigaste bil?
Sedan 1974 har 37 miljoner exemplar över åtta generationer av ikoniska Volkswagen Golf tillverkats. Av dessa har 585 000 bilar nått svensk mark. Vi har provkört den senaste versionen på svensk mark.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
- Ersatte den berömda Bubblan 1974
- Mest sålda europeiska bilen
- I snitt har det tillverkats 2 000 Golf varje dag sedan 1974
- Det är Volkswagens mest framgångsrika modell
- Golf säljs på 155 marknader
Provkörningen ägde rum i Södertälje, Volkswagen Sveriges hemmabas.
Läs även: Letar du begagnad bil? Här är de säkraste alternativen
Ett beprövat recept
Trots dagens framgångar var mottagandet ljummet när bilen visades upp 1974. Anledningen var enkel: Den var ett drastiskt kliv åt ett helt annat håll jämfört med vad tyskarna tidigare erbjudit, där den berömda Bubblan är ett praktexempel.
I Sverige valde dåtidens Svenska Volkswagen AB att satsa stenhårt på ett antal marknadsföringskampanjer, något som snabbt ändrade allmänhetens uppfattning och succésagan började skrivas direkt.
Receptet för Volkswagen Golf har varit intakt de senaste åren där fokus legat på rymdkänsla i ett kompakt paket och en förkärlek till användarvänlighet och praktikalitet.
Det visade sig vara så framgångsrikt att ett helt segment kommit att döpas efter Golf (den så kallade Golf-klassen) och modellen är minst lika tilltalande nu som då.
Uppdateringen av den åttonde generationen bjuder knappast på något revolutionerande, men det är nog för att göra en redan tilltalande bil än mer tilltalande.
Läs även: Bensin och diesel: Mackarna med Sveriges lägsta priser
En evolution snarare än en revolution
Listan på uppdateringar innefattar mycket efterlängtade fysiska knappar på ratten – i kontrast till de irriterande touchknapparna som besudlat modellen, ett infotainmentsystem med ChatGPT, fler assistanssystem, nya strålkastare, uppdaterade bakljus och mer prestanda att tillgå.
Prestandan utmärker sig dels genom laddhybriderna som numera har upp till 143 kilometers räckvidd på el, dels R-modellen som stoltserar med 333 hästkrafter, som vi redan testat i kamouflerat utförande i Tyskland.
Vi gavs möjlighet att köra den nya mildhybriden samt Golf GTE.
Instegsmodellen för den svenska marknaden är i form av en 1,5-liters bensinmotor på 150 hästkrafter som går ner i backen via en 6-växlad manuell låda och framhjulen, som alltså inte fanns på plats i Södertälje.
Golf GTE är den sportiga varianten av laddhybriden. Det erbjuds även en osportig laddhybrid kallad eHybrid.
Läs även: När ska man blinka i rondell? Här är svaret
Ingen chockartad upplevelse
Jag började med att köra mildhybriden. Med 150 hästkrafter och dubbelkopplingslåda förväntar sig Volkswagen att det blir storsäljaren på den svenska marknaden.
Bakom ratten på uppdaterade Golf känner man sig snabbt som hemma.
Infotainmentsystemet har uppdaterats och är mer intuitivt med möjlighet att själv välja genvägar för att snabbt komma åt de funktioner man efterfrågar. De fysiska knapparna på ratten är lätta att använda.
Klimatanläggningens knappar har förpassats till infotainmentsystemet, en trend som inte bara Volkswagen följer. Kvalitetskänslan är i linje med det man förväntar sig, men vissa ytor känns lite väl billiga. Ett exempel är plasten runt fönsterhissknapparna.
Läs även: Får man skjutsa på moped? Så säger lagen
Ute på vift
När det kommer till körupplevelse har Volkswagen ett tydligt DNA som genomsyrar deras bilar. Det är ingen slump utan det som tyskarna påstår definierar köregenskaperna är intuitiv väghållning, balans, direkt styrning, förtroende, känslor och en rad andra handlingskraftiga ord.
Gasen i botten möts av en hel del väsen, och den utgående trecylindriga motorn bjöd helt klart på en härligare ljudbild. Motorn känns raffinerad, och mildhybridsystemet tillåter motorn att drivas med hjälp av el i allt högre utsträckning, vilket är gynnsamt för förbrukningen.
Den sjustegade dubbelkopplingslådan växlar snabbt, men håller ibland i växlarna lite väl länge. Mildhybridsystemet erbjuder även en hel del vridmoment i låga varv, vilket gör Golf väldigt smidig att köra runt med.
De 150 hästkrafter räcker i termer av prestanda för motorvägskörning och det är inga konstigheter att nå en rimlig marschfart. Golf har inga problem med att hantera högre hastigheter, och heller inte de ojämnheter som man finner på vårt svenska vägnät.
Stolarna är bekväma och assistanssystemen som den adaptiva farthållaren innebär att långresor inte lär vara något problem.
Något som varit en viktig beståndsdel i Golf är körglädje. Modellen erbjuds i en rad olika utföranden, men även i instegsutförande träder just körglädjen fram.
På landsväg uppträder Golf förlåtande med bra styrning och en förmåga att ta sig an valfri kurva bra mycket snabbare än vad som borde vara rimligt.
Läs även: Så bra är nya elkombin Volkswagen ID.7 Tourer: Skippa suven
Volkswagen Golf GTE är en sportig laddhybrid
På plats i Södertälje provkörde vi även uppdaterade Volkswagen Golf GTE, den sportiga laddhybriden. På sött och vis rör det sig om den elektrifierade släktningen till Golf GTI.
GTE är en av två laddhybridalternativ och prioriterar prestanda framför effektivitet. Det innebär en elektrisk räckvidd på hela 131 kilometer. I instegsladdhybriden – eHybrid – kan man köra upp till 143 kilometer på el.
Volkswagen Golf GTE har 272 hästkrafter vilket innebär en 0–100-tid på inte särskilt rafflande 6,6 sekunder. I sportläget upplevs bilen som snabbare och eldriften innebär att kraften alltid finns nära till hands.
GTE erbjuder en hel del lekfullhet, men undertecknad hade valt ordinarie eHybrid om det är en laddhybrid man är ute efter.
Läs även: Den perfekta familjebilen? Vi provkör nya Skoda Octavia
Volkswagen Golf fortsätter att imponera
Det så kallade Golf-segmentet har blivit allt tuffare och Volkswagen har behövt jobba hårt för att hålla fanan högst. Det kryllar av konkurrenter och uppdateringen av Golf är ett kliv tillbaka mot det som definierar modellen vad gäller användarvänlighet, prislapp och körupplevelse.
Golf erbjuder ett övertygande första intryck och Volkswagen visar att de minsann förfinat receptet i 50 års tid.
Läs även: Vi provkör Lamborghini Urus S – en tysk i italiensk kostym
Första intryck av Volkswagen Golf: 4/5
Volkswagen Golf eTSI (2025)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 8,6 sekunder
Toppfart: 224 km/h
Vikt: 1 442 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4282/1789/1483 mm
Pris: 357 900 SEK (Testbil 408 100 SEK)
Volkswagen Golf GTE (2025)
Motor: 2,0-liters, 4-cylindrig, bensin, elmotor, 272 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkoppling, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 6,6 sekunder
Toppfart: 230 km/h
Elektrisk räckvidd: 131 km
Vikt: 1 668 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4289/1789/1478 mm
Pris: 510 900 SEK (Testbil 560 200 SEK)