Så påverkar däcken på din bil miljön – mer än du tror
Däck är en viktig men ofta förbisedd komponent av våra bilars klimatavtryck. För att belysa däckens påverkan på miljön bjöd Michelin in till en informationsmiddag i Stockholm.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Temat för kvällen var “From tyre to table”, och tanken var att måltiden skulle innehålla några av de 200 material som finns i ett däck.
EU står nu i startgroparna för att ta itu med utsläpp från däcken inom vägtransporter. Samtidigt verkar allmänheten inte ha fått kläm på vilken viktig roll däcken spelar.
58 procent svarar att de inte reflekterar över däckens klimat- och miljöpåverkan, och det vill Michelin ändra på.
Som sitt främsta vapen i detta syfte hade Michelin sin globala kommunikationschef för vetenskap och innovation Cyrille Roget, som kom med ett antal intressanta däckrelaterade anekdoter under kvällens gång.
Därför gör däcken skillnad
I diskussionen om bilarnas klimatavtryck och när nya modeller lanseras ligger fokus ofta på faktorer som bränsle, luftmotstånd och vikt.
Enligt den data som Michelin delade med sig av under kvällen finns det emellertid anledning att oftare lyfta däckens roll i den diskussionen.
Totalt står däckens rullmotstånd för hela 20 procent av energiåtgången i en personbil, eller med andra ord hur mycket bensin, diesel eller el som bilen förbrukar.
En effektiv illustration av signifikansen av detta är att rullmotståndet från däcken inom den globala vägtransporten står för högre koldioxidutsläpp än hela flygindustrin.
MISSA INTE:
Stor förändring för parkering i Stockholm – under september
Då kan du förlora körkortet – när du inte kör bil
Partiklar är ett betydande problem
Utsläppen av koldioxid som går att härleda till däckens rullmotstånd är inte den enda negativa inverkan som de har på miljön.
En mer lokal påverkan av att ett däck rullar är att det slits, och i den vevan ger ifrån sig gummipartiklar. Totalt uppgår utsläppen av däckpartiklar globalt till hela 6 miljoner ton.
Bilens däck står för 15 procent av bilens totala utsläpp.
Stor skillnad mellan olika däck
Det har också visat sig att vissa däck är sämre än andra när det gäller utsläpp av partiklar, och nya EU-regler ska snart komma till bukt med de värsta syndarna på marknaden.
De nya reglerna kommer att sätta ett tak på hur mycket partiklar som ett däck får släppa ut över en viss körsträcka.
Ett genomsnittligt däck släpper enligt siffror från tyska ADAC ifrån sig 3,5 kilo partiklar på en körsträcka av 2 000 mil, medan de värsta alternativen släpper ifrån sig hela 8 kilo på samma körsträcka.
Michelin välkomnar de nya reglerna, vilket kan ha att göra med att man redan bygger däck som släpper ifrån sig bara 1,5 kilo över en sträcka på 2 000 mil.
Många däck byts för tidigt
Däck har också visat sig vara en stor källa till onödigt svinn inom bilindustrin, och detta är ett område där vi som konsumenter verkligen kan göra skillnad – genom att helt enkelt köpa färre däck.
Ett väldesignat sommardäck är enligt Michelin säkert att använda hela vägen ner till den lagliga minimigränsen för mönsterdjup på 1,6 mm. Trots detta byts hela 50 procent av alla däck ut innan de ens har slitits ner till 3 mm mönsterdjup, enligt en studie från EY.
Ett mönsterdjup på 3 mm kan likställas med att ett däck har en fjärdedel av sin livslängd kvar, och att byta ut det vid denna slitagenivå är således slösaktigt ur både ett plånboks- och miljöperspektiv.
Enligt Michelins interna forskning byts det globalt ut hela 200 miljoner ej utslitna däck om året på grund av skador och punkteringar, vilket kan vara ett argument för att i framtiden utveckla däck som är uppbyggda på ett annat sätt än de vi har idag.
Ett underrapporterat problem
Däcken på våra bilar spelar uppenbarligen en större roll för de totala utsläppen än vad man kan tro – i synnerhet i relation till det begränsade fokus som läggs på dem i den bredare miljödebatten.
Siffrorna som Michelin delade med sig av under middagen visar också att vi som konsumenter kan påverka miljöpåverkan från våra däck.
Det handlar dels om att välja däck med ett lågt rullmotstånd och låga partikelutsläpp, men också om att inte byta ut dessa innan de verkligen är utslitna.
Att välja ett däck som är den bästa kombinationen mellan miljö och prestanda kan dock vara lättare sagt än gjort. Vi hoppas att regelverkens hjul rullar vidare mot utökade standarder gör dessa val lättare i framtiden.
MISSA INTE: