Hosten olycka kontrollen
Risken för vattenplaning ökar på hösten - Foto: Johan Nilsson/TT & Janerik Henriksson/TT

Bilen kan tappa kontrollen på hösten — så ska du agera

Höstvädrets regn och rusk innebär att risken för en viss typ av olycka ökar. Här är expertens tips för hur du ska agera för att inte tappa kontrollen.


Läs mer från Nyheter24 - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt Prenumerera
X

Gillar du artikeln?

Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.

Välj nyhetsbrev

Vattenplaning är ett fenomen som innebär att det ligger så mycket vatten på vägbanan att däckens mönster inte kan forsla undan det tillräckligt snabbt.

Då börjar däcken i stället att plana uppe på vattenytan och tappar kontakten med vägbanan. Bilen blir då omöjlig att kontrollera.

Som svar på en läsarfråga ger Teknikens Världs expert Mattias Rabe sina tips om hur man ska agera vid vattenplaning.

Ha bra däck

Det viktigaste skyddet mot vattenplaning är enligt Mattias Rabe att se till att man har bra mönsterdjup på däcken, eftersom det är detta som ska hjälpa till att trycka bort vattnet från kontaktytan med vägen.

Ett sommardäck ska enligt lag ha minst 1,6 millimeter mönsterdjup, medan ett vinterdäck ska ha minst 3 millimeter. När det gäller vattenplaning är emellertid djupare däckmönster bättre, och experten menar att 1,6 millimeter är på tok för lite.

Mönsterdjupet påverkar också bromssträckan på vått underlag.

Det är enligt experten även viktigt att däcken är pumpade med rätt lufttryck.

MISSA INTE:

Bilarna med löjligt hög malus – 200 000 kronor i skatt

Vanliga missen på hösten: “Risk för frätskador” på bilen

Anpassa hastigheten 

När det ligger mycket vatten på vägbanan är det enligt experten också viktigt att anpassa hastigheten.

En högre hastighet innebär dels att däckens kontaktyta mot vägen minskar, men också att vattnet bildar en större vall framför däcket – vilket ger däcket oönskad lyftkraft.

Att sänka hastigheten sänker inte bara risken för vattenplaning, utan minskar också konsekvenserna av vattenplaningen om man ändå råkar ut för den.

Vill man undvika vattenplaning ska man undvika stående vatten - Foto: Björn Larsson Rosvall

Undvik stående vatten

Ett annat effektivt sätt att undvika vattenplaning är enligt experten att helt enkelt undvika att köra genom det djupaste vattnet på vägbanan.

Svenska vägar har ofta djupa spår i vägbanan där de flesta bilar kör, som har slitits upp av dubbdäck, höga trafikmängder och tung trafik. När det regnar samlas det lätt vatten i hjulspåren, och för att undvika vattenplaning kan det således vara bra att försöka undvika att köra i dessa.

Att köra genom djupa vattensamlingar som har bildats i svackor är också att undvika. Går det inte att undvika är det bra att sänka hastigheten.

Att köra i hjulspåren av bilen framför kan vara en bra metod, eftersom vattnet redan är undanträngt där.

Så behåller du kontrollen 

Skulle du, trots dina försiktighetsåtgärder, drabbas av vattenplaning finns det enligt Mattias Rabe tyvärr inte mycket att göra innan däcken återfår sin kontakt med asfalten. Processen går dessutom i regel väldigt fort.

Det som går att göra är att undvika häftiga rörelser med ratten, samt släppa på gasen i hopp om att farten minskar. På en manuellt växlad bil kan det också vara smart att trycka ner kopplingspedalen.

När däcken återfår greppet med vägbanan kan det ske med ett kraftigt ryck, om bilen har börjat vrida sig i förhållande till färdriktningen.

För att då undvika att bilen drar iväg åt ett oönskat håll blir rådet från experten att då styra åt det håll man vill färdas. Då kommer bilens antisladdsystem i de flesta fall att hjälpa föraren att häva sladden och få bilen att stabilisera sig åt det håll som framhjulen pekar, enligt experten.

MISSA INTE:

Nya priser på bensin och diesel

Smockan: Retroaktiv straffskatt för 800 bilägare

Bil
stats