Trots att elbils- tillika oljelandet Norge – där 90 procent av nybilsförsäljningen består av elbilar – möts förslaget av både ris och ros.
MISSA INTE
Blandad respons
-Vi anser att det inte är förnuftigt att alla taxibilar ska vara utsläppsfria från första november. I värsta fall blir det taxikris i vinter för att det inte finns något med laddningskapacitet, säger Anne Karlsen Hove, ordförande i Norges taxiförbund.
I stället ville de skjuta på kravet till 2027. Det har gått så långt att vissa taxiförare har lämnat in stämningsansökan mot Oslo kommun då de anser att kommunen inte fullgjort sina skyldigheter innan kravet träder i kraft.
Undantag gäller för taxiresor som går utanför kommunens gränser.
Det rapporterar norska elbilsföreningen.

MISSA INTE
Tydlig optimism
– Det här miljökravet anmäldes för fyra år sedan. Det är rätt och viktigt att det nu träder i kraft, säger Per Maltun, ordförande i Oslo och Akershus elbilsförening.
– Det finns många taxibilar i Oslo. Att helt elektrifiera taxiparken bidrar till en bättre stadsmiljö och innebär att Oslo minskar sina växthusgasutsläpp från transportsektorn, säger han.
Utökad infrastruktur
Ett steg i detta är även ytterligare snabbladdare reserverade för taxibilar.
Det finns totalt 29 stycken snabbladdare, där 10 är placerade vid centralstation.
-Nu kan jag stå här och ladda medan jag väntar på kunder. Det tycker jag är bra, säger taxichaufför till tidningen Aftenposten.