Hastighetsmätaren i din bil visar troligtvis fel
Hastighetsmätaren i en modern bil visar i de flesta fall fel hastighet. Här är anledningen, hur mycket den får avvika, och varför det är så vanligt.
Gillar du artikeln?
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och få fler artiklar som denna direkt i din inkorg - helt kostnadsfritt.
Att köra över hastighetsbegränsningen kan få dyrbara konsekvenser för både plånbok och körkort, och man hade därför kunnat tro att hastighetsmätaren i bilen är exakt kalibrerad.
Så är emellertid inte fallet, utan hastigheten på mätaren får skilja ganska rejält från den verkliga farten.
Faktum är att hastighetsmätaren i de flesta bilar avviker i någon mån, rapporterar Carup.
Så fel får mätaren visa
Att hastighetsmätaren inte visar rätt hastighet kan tyckas bekymmersamt, men som tur får bilarna enligt EU:s regler inte visa en lägre hastighet än vad de faktiskt färdas i.
Det finns däremot gränsvärden för hur mycket för hög hastighet som mätaren får visa.
Nedan kan du se hur stor avvikelsen får vara i olika hastigheter:
Hastighetsmätaren får vid en verklig hastighet av 40 km/h visa upp till 48 km/h.
Hastighetsmätaren får vid en verklig hastighet av 50 km/h visa upp till 59 km/h.
Hastighetsmätaren får vid en verklig hastighet av 70 km/h visa upp till 81 km/h.
Hastighetsmätaren får vid en verklig hastighet av 90 km/h visa upp till 103 km/h.
Hastighetsmätaren får vid en verklig hastighet av 110 km/h visa upp till 125 km/h.
Källa: Carup/EU/FN
Vinterdäck kan påverka hastighetsmätaren
I dessa tider, då de flesta svenska bilägare har bytt till vinterdäck, ska man vara uppmärksam på att hastighetsmätaren kan ha påverkats.
Signalen till hastighetsmätaren baseras på antalet varv som hjulen snurrar på en viss tid, och påverkas därför av däckens rullomkrets. För att se om sommar- och vinterdäcken har samma eller olika omkrets kan man använda en däckkalkylator, som går att hitta på nätet.
– Om man byter däck och fälgar med andra dimensioner kan det vara en bra idé att använda kalkylator. Om man gör ett sådant ingrepp kan det ofta bli risk för att hastighetsmätaren slår fel och det har med utväxlingen att göra, säger Carl-Erik Stjernvall.
Experten varnar också att man ska passa sig för att avvika från de däckdimensioner som tillverkaren rekommenderar till din bilmodell.
MISSA INTE:
Miljontals äldre dieselbilar hotade – kan förbjudas inom EU
Krismöte om 2G och 3G – nya bilar kan få körförbud
Så fel visar olika bilar
Den norska bilägarorganisationen NAF har testat fyra olika bilmodeller för att undersöka hur mycket hastighetsmätare i olika bilmodeller avviker från den faktiska hastigheten, rapporterar Dagbladet.
I testet mätte man med GPS vilken hastighet bilarna färdades i när det stod 80 km/h på mätaren, och den största skillnaden uppvisade Hyundai Ioniq som i själva verket bara gick i 75 km/h.
Den BMW i3 man testade gjorde 76 km/h när mätaren visade 80, medan de två syskonbilarna Volkswagen Tiguan och Skoda Kodiaq i själva verket höll en hastighet på 77 km/h.
Ingen av bilarna kom således nära EU:s gräns på en avvikelse på upp till runt 10 km/h i den aktuella hastigheten.
MISSA INTE: