Kia har växlat upp. EV6 GT – märkets snabbaste elbil – har fått en rejäl uppdatering. Mer kraft, ny teknik och förbättrad komfort gör att koreanen känns mer mogen, men fortfarande galen nog att dra ett leende över läpparna.
EV6 har varit något av en elbilssuccé för Kia. Nu har toppmodellen EV6 GT fått sig ett lyft, med en rad förbättringar både på utsidan och under skalet. Fronten är ny, grillen mer horisontell, fälgarna annorlunda och bakljusen uppdaterade. Men det mest iögonfallande är fortfarande de neongröna bromsoken – ett tydligt tecken på att det här är något extra och som bara finns på märkets GT-modeller.
Inuti har man justerat baksätets vinkel för bättre komfort, lagt till en ny ratt och uppdaterat infotainmentsystemet. Dessutom har man förbättrat ljudisoleringen, styrningen och batteriets kapacitet. Under huven? 650 hästar (med launch control) och 740 newtonmeter. Toppfarten ligger kvar på 260 km/h. Inte illa för en familje-suv.

LÄS ÄVEN: Därför håller Scania fast i V8-motorn
MISSA INTE: Tesla stänger fabrik – anställda skickas hem
Virtuell växellåda och en dos Ioniq-DNA
En nyhet är Virtual Gear Shift – en funktion som låter bilen simulera en sexväxlad automatlåda med tillhörande vibrationer och ljud. Tekniken är hämtad från Hyundai Ioniq 5 N, men är inte riktigt lika närvarande i EV6. Det är ändå en kul detalj som faktiskt gör körningen mer engagerande, särskilt för de som saknar känslan av att växla.
Vår provkörning ägde rum på Sydslingan – en 4,1 kilometer lång del av Gotland Ring. Den är mindre teknisk än den norra delen, men erbjuder höjdskillnader, snabba kurvor och långa rakor. Vi fick följa Alec Arho, banans grundare, i ledarbilen. Han höll sig under 200 km/h för att inte köra slut på batteriet – vilket säger något om tempot.
Banan börjar med en raksträcka och en skarp sväng, följt av backar upp och ner, chikaner, en hårnålskurva inspirerad av Nürburgrings berömda karusell och sedan rakt ut på långrakan igen. Här märks att bilen är tung, men den känns ändå kontrollerad – och framför allt trygg även när man pressar på.

Bana eller barnhämtning?
Att köra elbil på bana är inte särskilt logiskt – räckvidden minskar drastiskt och värmeutvecklingen kan bli ett problem. Just det sistnämnda blev tydligt när ledarbilen, också en EV6 GT, gick in i ”limp mode” efter överhettning.
För bankörning finns ett GT-läge som skärper styrning, gasrespons och fjädring. Det gör bilen styvare, fokuserad – men inte obekväm. Den tar kurvor relativt platt men erbjuder inte superprecision. Det känns snarare som att bilen vill fram snabbt, i kontrast till att vara underhållande. Vill man ha det sistnämnda är sportläget att föredra.
Då får bilen en lekfullare karaktär. Antispinnsystemet i sportläget tillåter hjulspinn men griper in när det blir för vilt. I helt avstängt läge är det verkligen fritt fram, men för de flesta kommer sportläget att vara tillräckligt. Där förvandlas bilen till en festlig kombination av kul på fyra hjul och trygghet.

Inte byggd för bana – men inte heller fel på bana
Kia EV6 GT må ha fått mer kraft och skarpare köregenskaper, men det är fortfarande en bil som är bäst anpassad för vardagen. Bromsarna kändes stressade efter några varv och däcken slets snabbt – ingen överraskning, men ett bevis på att bilen inte är tänkt som ett banredskap.
Accelerationstiden är imponerande – 0–100 km/h på 3,5 sekunder med launch control – men i en tid där elbilar blir snabbare än någonsin räcker det inte alltid med fart för att imponera. Vad som däremot imponerar är hur trygg och lättkörd bilen är även i högre hastigheter. Styrningen är direkt, kommunikativ och ger gott självförtroende.

Kia EV6 GT är en mogen busbil för familjen
I slutändan är det här en familjebil med sportambitioner – inte en sportbil med plats för barnstol. EV6 GT är snabb, snygg, bekväm och laddar snabbt. Den är också kul, men på ett snällt sätt.
Om du vill ha något med lekfullt är Hyundai Ioniq 5 N ett bättre val. Men för dig som vill ha ett fartfyllt vardagsliv med inslag av leklust är Kia EV6 GT ett överraskande bra alternativ. Ett längre test hemma får utvisa hur den är att leva med – men på banan visade den att Kia numera kan leverera mer än bara prisvärda transportlösningar.

Första intryck av Kia EV6 GT: 4/5
Kia EV6 GT (2025)
Motor: Dubbla elmotorer, 650 hästkrafter, 770 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,5 sekunder
Toppfart: 260 km/h
Elektrisk räckvidd: 450 km
Vikt: 2 295 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4695/1890/1545 mm
Pris: Från 770 400 SEK