– Bilarna kan inte brukas, bekräftar Kristin Fjeld, kommunikationschef för Polestar i Norge.
Det rapporterar norska Motor.
Inget ovanligt
Det har tidigare rapporterats om hur 130 nya exemplar av Jaguars elbil I-Pace skrotades i vår. Anledningen var att batterierna bedömdes vara brandfarliga.
Mitt bland dessa stå alltså fyra helt nya Polestar 4 – tre guldfärgade och en vit.
Hur har de då hamnat där?
– Det rör sig om förseriebilar som har ställts ut på våra anläggningar, förklarar Kristin Fjeld från Polestar Norge.
Många tillverkare skrotar förseriebilar, främst av juridiska skäl.
LÄS ÄVEN: Därför håller Scania fast i V8-motorn
MISSA INTE: Tesla stänger fabrik – anställda skickas hem
Därför skrotas de
Frågan är varför bilarna skrotas, vad gör att de inte kan säljas vidare till kunder, användas för reservdelar eller liknande.
Även om bilarna rent kosmetiskt framstår som helt ”vanliga” bilar är alltså inte få fallet.
Likt många andra tillverkare jobbar Polestar aktivt med prototyper och testbilar:
– Polestar jobbar rutinmässigt med prototyper och testbilar som inte kan nyttjas utanför företaget eller säljas till allmänheten efter användning. Därför samarbetar vi med aktörer inom bilskrotningsvärlden i aktuella regioner för att förstöra, och när det är möjligt, återanvända oss bilarna.
Bilarna saknas även typgodkännande och väsentlig mjukvara.
Miljösanering
Bilskroten i fråga jobbar aktivt med att återanvända så mycket som möjligt på bilar som skickas till skroten. Men Polestars regler gör det svårt. I stället blir fokus på miljösanering.