Det gäller att ha koll på fabriksgarantin om man äger en elbil. Många av de mest populära elbilarna börjar nu bli till åren, något som gör att garantierna inte längre gäller.
Det rapporterar danska Jyllands-Posten.
Det kan bli kostsamt
Det kan i sin tur bli dyrt för ägarna. I många fall är specifika komponenter helt skräddarsydda för specifika bilar. Det innebär att man bara kan köpa delarna av tillverkaren själv.
Detta kallar Yasser Abaijii, teknisk konsult på FDM, för märkesverkstäder.
– Det är inte något man kan få tag på från den lokala reservdelshyllan. Det är därför man i många fall måste kontakta en märkesverkstad, och det kan kosta mycket pengar, säger han till TV 2.
Exakt hur mycket pengar det handlar om beror från fall till fall, men det kan snabbt bli tusentals kronor.
MISSA INTE: Elbilsförare säger det rakt ut: "En prövning"
Det gäller
Olika bilmärken har olika garantier. Den garanti som de flesta pratar om vad gäller elbilar är emellertid batterigarantin.
Standarden idag är åtta år eller 160 000 kilometer.
Flertalet tillverkare har även utökat garantin på sina elbilar, exempelvis som Volkswagen-gruppen som erbjuder femårig.
Ett exempel på en komponent som kan ryka är AC-kompressorn.
MISSA INTE: Beteendet som stör mest i trafiken
Så mycket kostar det
AC-kompressorn i en elbil kan även vara ansvarig för att kryla ner den elektronik som en bil behöver för att styra motorn, förklarar Yasser.
– I värsta fall innebär det att man inte heller kan kyla ner batteriet. Det kan leda till långsamma laddningstider och fel i bilen, tillägger han.
Enligt Yasser Abaiji kostar det vanligtvis 30 000 kronor och uppåt att byta ut luftkonditioneringen i en elbil.
Priset för en ny laddare är 36 000 kronor, och för en elmotor kan det gå upp till 120 000 kronor, säger han – och det är bara i reservdelar.