Nyheter24
Annons

Nya regeln som drabbar alla bilister - börjar gälla 1 juli

Publicerad: 8 juni 2025, kl. 22:21
Uppdaterad: 8 juni 2025, kl. 22:21
Däckslitage kan variera mycket. Foto: Janerik Henriksson/TT & Pontus Lundahl/TT

Tyska ADAC satsar hårt på däcktestar och har sedan 2023 genomfört hela 160 stycken. Det använder sig av en specifik metod som visat sig vara mycket målande.

Ämne:

Motor

När tyskarna testar däck väger de däcken före samt efter körning. Det gör det extra tydligt hur mycket av gummit som slitits bort.

Tydliga resultat

Testarna utförs på vanliga vägar, över en sträcka på 15 000 kilometer. Vikten är inte det enda som mäts utan även spåren i däcken.

Annons

Från den 1 juli införs EU:s nya utsläppskrav, kallade Euro 7. Då måste däck även godkännas innan försäljning. 

Ett referensdäck används för att ta fram ett riktvärde som i sin tur används som måttstock. För stora avvikelser från detta riktvärde för att möjligheten att sälja däcket begränsas.

Stora skillnader

Varken ovannämnda gränsvärden eller metodik är ännu inte känt. Tyska ADAC tror att endast premiumdäck kan komma att godkännas och anser att olika värden behövs för olika prisklasser. 

Siffrorna nedan visar slitaget i milligram per km/h. Variationen är stor:

  • Michelin: 52
  • Hankook: 62
  • Kontinental: 63
  • Goodyear: 65
  • Kumho: 70
  • Falken: 72
  • Dunlop: 73
  • Semperit: 73
  • Vredestein: 73
  • Pirelli: 76
  • Bridgestone: 78
  • Eldsten: 82

Kommentarer

Annons
Annons
Annons