När tyskarna testar däck väger de däcken före samt efter körning. Det gör det extra tydligt hur mycket av gummit som slitits bort.
MISSA INTE: Elbilsförare säger det rakt ut: "En prövning"
Tydliga resultat
Testarna utförs på vanliga vägar, över en sträcka på 15 000 kilometer. Vikten är inte det enda som mäts utan även spåren i däcken.
Från den 1 juli införs EU:s nya utsläppskrav, kallade Euro 7. Då måste däck även godkännas innan försäljning.
Ett referensdäck används för att ta fram ett riktvärde som i sin tur används som måttstock. För stora avvikelser från detta riktvärde för att möjligheten att sälja däcket begränsas.
MISSA INTE: Beteendet som stör mest i trafiken
Stora skillnader
Varken ovannämnda gränsvärden eller metodik är ännu inte känt. Tyska ADAC tror att endast premiumdäck kan komma att godkännas och anser att olika värden behövs för olika prisklasser.
Siffrorna nedan visar slitaget i milligram per km/h. Variationen är stor:
- Michelin: 52
- Hankook: 62
- Kontinental: 63
- Goodyear: 65
- Kumho: 70
- Falken: 72
- Dunlop: 73
- Semperit: 73
- Vredestein: 73
- Pirelli: 76
- Bridgestone: 78
- Eldsten: 82