I en debattartikel i Dagens Nyheter slår Transportstyrelsens direktör, Petra Wermström, larm om att med nya regler kan 100 000-tals bilar i Sverige åläggas med körförbud.
Hon uppger nämligen att om samma regler som exempelvis finns i Belgien även skulle råda i Sverige, då skulle det leda till att en stor andel bilar underkänns i besiktningen.
Orsaken? De skulle krävas motorbyte.
Anklagar Sverige: Blundar för utsläppen
I och med EU:s hårda regler kommer Sverige behöva införa hårdare partikelkontroll av dieselbilar.
Enligt motorsajten Carup anklagar dock Fordonsbesiktningsbranschen (FBB) Sverige från att blunda för stora utsläpp.
Därför kräver de att Transportstyrelsen omedelbart agerar och inför partikelräkning – vilket är en metod som redogör trasiga och manipulerade partikelfilter som FBB menar står för merparten av utsläppen.
Minst 60 000 bilar skulle få körförbud direkt
Länder som Belgien, Nederländerna och Tyskland underkänner mellan nio och arton procent av alla dieselbilar i besiktningen. I Sverige är motsvarande siffra blott två procent.
Carup redogör även, med hänvisning till FBB, för att runt 60 000 dieselbilar per år skulle underkännas i besiktningen – om samma mätmetod användes i Sverige som i Belgien, Nederländerna och Tyskland.
MISSA INTE: Varning till båtägare: Navigeringen kan slås ut
100 000-tals bilar skulle riskera körförbud
Wermstöm skriver i sin debattartikel att man från Transportstyrelsens håll är angelägna om att det finns så låga utsläpp av skadliga partiklar som möjligt. I sitt bemötande av kritiken som riktas mot dem anser hon att konsekvenserna skulle bli oerhörda gentemot bilägarna.
”Samtidigt måste vi som myndighet ta hänsyn till vilka konsekvenser regeländringar innebär för bilägare och inte bara sträva efter att underkänna fler fordon vid besiktningarna”.
Vidare uppger Petra Wermström en potentiell regeländring skulle få oanade konsekvenser. Skulle exempelvis Sverige följa Belgiens exempel gällande gränsvärden skulle 100 000-tals dieselbilar drabbas av körförbud.
Carup uppger på sin hemsida att vi snart inte har något val då EU ämnar att införa direktiv för alla länder. De jobbar med att ta fram regler för just partikelmätning som ska avse hela EU.
Skulle din bil klara sig i en besiktning om reglerna införs?