I förra veckan presenterade Transportstyrelsen ett nytt förslag som, om det blir till verklighet, kan göra det lättare för personer med adhd och autismspektrumtillstånd att prövas för körkortstillstånd.
– Förslaget innebär att personer med dessa diagnoser inte längre behöver lämna in läkarintyg med anledning av detta vid ansökan om körkortstillstånd. Det blir med andra ord enklare för en stor grupp människor, sa Josefin Hallenberg, utredare på Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande då.

Nu kommer ytterligare nyheter från myndigheten och denna gång är det inte ett förslag, utan nya föreskrifter som tagits fram för en viss utbildning.
Nya föreskrifter för utbildningen för AM-körkort
Det handlar om att utbildningen för AM-körkort, alltså för moped klass I, kommer att ändras från och med den 1 februari 2026.
Från och med detta datum kommer man, vid de praktiska momenten på utbildningen, kunna använda två-, tre- och fyrhjuliga mopeder, snarare än endast tvåhjulig moped, vilket varit fallet tidigare.
– Nästa år går det att få utbildning och övningsköra mopedbil. Övningskörning på ”rätt” fordonstyp ger bättre förutsättningar att få träna på det man behöver, säger Susanne Alger, utredare vid Transportstyrelsen, i ett pressmeddelande, där hon fortsätter vidare:
– Vi kan i dag inte kräva att den som vill köra A-traktor går utbildning för fyrhjulig moped – men det innebär en bra möjlighet också för den gruppen att träna på fyra hjul. En förutsättning är att ungdomarnas föräldrar ser till att ungdomarna får utbildning för den fordonstyp de avser att köra, säger Susanne Alger.
Det här är AM-körkort
- Den 1 oktober 2009 infördes krav på körkort för att köra moped klass I (behörighet AM).
- Alla körkort, oavsett behörighet, som utfärdats efter den 1 oktober 2009 innefattar behörigheten AM.
- Under 2024 var det totalt 6 862 som var körkortinnehavare av endast behörighet AM.
Källa: Transportstyrelsen
Utbildningen blir längre och kan bli dyrare
Förutom att det kommer att bli möjligt att genomföra utbildningen på fordon med fler hjul än två kommer också tiden för utbildningen att utökas: från tolv till sjutton timmar.
De extra timmarna kommer gå både till praktiska moment, men också till diskussion och reflektion när det gäller risker och ett trafiksäkert beteende.
– Samhället och trafiken förändras över tid och kraven på säkerhet ökar. Vi behöver därför justera kraven för vad man behöver lära sig innan man får ge sig ut i trafiken på egen hand. Förhoppningen är att den här förändringen ska ge bättre förutsättningar att bli en säker förare, säger Susanne Alger i pressmeddelandet.
Ändringarna i upplägget kommer, enligt myndigheten, göra att utbildningen generellt sett lär bli något dyrare än tidigare.