Den mest populära bilmotorn genom tiderna har nämligen sitt ursprung i USA.
Motorn i fråga är Chevrolets small-block V8-motor, som sedan lansering 1955 har byggts i över 100 miljoner exemplar, något även Carbuzz skrivit om.
Den ursprungliga motorn hade en cylindervolym på 4,3 liter (265 kubiktum) och blev snabbt populär i allt från sportbilar som Corvette och vardagliga familjebilar, exempelvis klassikern Chevrolet Bel Air.

En stapelvara i amerikanska bilar
Den mest ikoniska versionen av small-block-motorn, med en volym på 5,7 liter (350 kubiktum), blev en stapelvara i USA. Den användes i det mesta: familjebilar, kombibilar, pickups och skåpbilar.
Populariteten grundade sig i motorns styrka och dess robusta, enkla konstruktion.
Motorn var lätt att reparera och reservdelar var lättillgängliga, vilket gjorde den till ett bra val för både entusiaster och vanliga bilägare.
Arvet lever vidare
Även om produktionen av originalmotorn avslutades i början av 2000-talet lever dess arv vidare i General Motors moderna LS-motorer.
LS-serien bygger på samma grundprinciper, och small-block-namnet är fortfarande välkänt och omtyckt bland entusiaster.
Trots att de nya motorerna delar cylindermönster med originalet pågår en debatt om huruvida LS-serien kan räknas som en äkta arvtagare till Chevrolets ursprungliga, ikoniska small-block V8.