Det finns närmare 150 tillverkare i av elbilar i Kina varav många aldrig någonsin kommer att ses på den europeiska marknaden.
I ett land med över 1,4 miljarder invånare är det föga förvånande att efterfrågan på bilar är högre än i Europa.
En komplex marknad
Den kinesiska bilmarknaden är förhållandevis ung och på senare år har efterfrågan gått från att domineras av europeiska tillverkare till inhemska ditton.
Elbilar står för över hälften av nybilsförsäljningen i landet och har gjort att flera typer av aktörer ger sig in segmentet för elbilar.
En av dessa är elektronikjätten Xiaomi som lanserat modellen YU7. Den har siktet rakt inställt på Tesla.
Rekordförsäljning
För ett återbetalniningsbart belopp på 7 000 kronor kunde kunder reservera en plats i kön.
För 30 000 kronor kunde man låsa sin plats i kön.
Det sägs att bilarna kan komma att levereras tämligen omgående.
Gick undan
På blott tre minuter hade Xiaomi mottagit hela 200 000 beställningar. Inom en timme hade sen siffran nått 289 000.
Just modellen YU7 är ungefär 25 procent billigare än Tesla Model Y och skryter med en räckvidd på upp till 830 kilometer, enligt den kinesiska körcykeln CLTC.
Startpriset motsvarar ungefär 300 000 svenska kronor.