Vi var på plats under världspremiären på Goodwood Festival of Speed när bilen visades upp för första gången.
En elbil som vill mer
Nya Ioniq 6 N är Hyundais andra modell under märkets prestandadivision N och bygger vidare på samma teknik som Ioniq 5 N, som vi tidigare provkört.
Men här handlar det om en bil som är både snabbare, lägre och ännu mer kompromisslös. Med 650 hästkrafter och 770 newtonmeter tar sig bilen från 0 till 100 på bara 3,2 sekunder. Toppfarten är 257 kilometer i timmen.
Men siffror är inte hela poängen. Ioniq 6 N har som syfte att vara genuint rolig att ratta.
Med hjälp av teknik som N e-Shift och N Active Sound+ får föraren både växlingskänsla och ett äkta motorljud trots att bilen är helt eldriven. Resultatet är något som ligger långt ifrån den tysta och sterila körupplevelse många fortfarande förknippar med elbilar.

Teknik från banan till vardagen
Hyundai har jobbat hårt för att få till en bil som fungerar både på racerbanan och i vardagen. Chassit är helt omarbetat med nya adaptiva dämpare och en batterikylning som klarar hård körning utan att prestandan sjunker.
För den som vill ta det ännu längre finns funktioner som N Track Manager och N Drift Optimizer där man både kan analysera varvtider och justera bilens sladdbeteende efter smak och skicklighet.
Det är tydligt att Ioniq 6 N inte bara är en snabb elbil. Den är byggd för att ge feedback, känsla och kontroll till den som sitter bakom ratten.

Mycket på plats i Goodwood
Under Goodwood Festival of Speed i England fanns Hyundai mitt i smeten med en av festivalens mest påkostade montrar.
Precis vid startlinjen på den klassiska backtävlingen hade de byggt upp en interaktiv zon där man som besökare kunde ta sig igenom olika stationer och få tillgång till en exklusiv läktare. Därifrån fick man första parkett till några av helgens mest spektakulära körningar.
I montern visades Hyundais hela elektrifierade N-serie upp. Ioniq 5 N, Ioniq 5 N TA Spec och förstås nyheten Ioniq 6 N. Bilen visades både i standardutförande och med tillbehör från N Performance. För den som vill kunna anpassa sin bil ytterligare finns det gott om styling- och prestandadelar att välja mellan.

N Moment
Den 10 juli höll Hyundai en samlad körning som de kallade N Moment. Då visades hela deras prestandaflotta upp i ett koordinerat framträdande där Ioniq 6 N hade en central roll. Bilen tog sig upp för backen i full fart och visade att eldrift inte behöver betyda mindre show.
Att Hyundai står för en av de mest ambitiösa aktiveringarna på ett event som tidigare dominerats av sportbilstillverkare från Europa säger en hel del.

En ny sorts entusiastbil
Med Ioniq 6 N sätter Hyundai en ny standard för hur en elektrisk prestandabil kan vara. Den är snabb, högljudd på rätt sätt och fylld med teknik som ger dig som förare mer att göra. Det är långt ifrån den tysta, avskalade känsla som annars präglar många elbilar.
Visst återstår det att se hur bilen faktiskt känns att köra på svenska vägar. Men intrycket från Goodwood är tydligt. Hyundai menar allvar och vill bygga elbilar som är körglada på riktigt.