Nyheter24
Annons

Volvo: Vi kan inte bestämma när kunderna är redo för elbilar

Publicerad: 2 nov. 2025, kl. 14:30
Uppdaterad: 2 nov. 2025, kl. 16:15
Volvo har ändrat inställning vad gäller elbilar. Foto: Volvo Cars & Björn Larsson Rosvall/TT

Ämne:

Motor

Det rapporterar

”Kunderna ska få välja själva”

Volvos vd Håkan Samuelsson var mannen bakom det uppmärksammade elbilslöftet från 2021. Nu tonar han ner ambitionen.

I en intervju med Automotive News Europe säger han att det behövs en andra generation laddhybrider som kan bära Volvo ”till slutet av 2030-talet”.

– Vi kan inte diktera när kunderna är redo att gå över till el, säger Samuelsson.

Efterträdaren Jim Rowan hade redan 2024 skrotat målet om 100 procent eldrift till 2030, och istället siktat på att 90 procent av försäljningen ska bestå av elbilar och laddhybrider.

XC70 ska bli Volvos räddning

Den nya strategin kretsar kring den kommande XC70, en laddhybrid som kan köra upp till 20 mil på el och hela 120 mil med bensinmotorn som räckviddsförlängare.

Annons

Samuelsson hoppas att modellen ska ta en unik position i Europa.

– Om vi agerar snabbt kan XC70 få premiumsegmentet för sig själv, säger han.

XC70 planeras för Europa, men lanseringen dröjer troligen till efter 2026. Modellen måste anpassas till europeiska säkerhets- och miljökrav, samt få Googles infotainmentsystem.

Kostsam EX90-försening

Volvo har haft det tufft. Förseningen av flaggskeppet EX90 kostade bolaget över elva miljarder kronor i en engångsförlust. Samtidigt tog konkurrenterna marknadsandelar i premiumsegmentet för stora eldrivna suvar.

Annons

EX30, däremot, har varit en succé. Den lilla elsuven blev Europas tredje mest sålda elbil under 2024 tack vare ett lågt pris och nästan obefintlig konkurrens i premiumklassen.

USA bromsar, Kina gasar

Att Volvo nu väljer en mer flexibel väg beror på att elbilsomställningen sker i olika takt globalt. Kina rusar framåt, Europa sackar efter, och i USA går trenden till och med bakåt när Trump-administrationen river upp miljölöften.

Samuelsson menar att laddhybrider med lång räckvidd kan bli en viktig del av övergången, särskilt i USA där många kunder fortfarande tvekar inför elbilar.

Nästa generation XC90 väntas därför få en räckviddsförlängare med upp till 16 mils eldrift och byggas i USA från 2028.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons